Leerkracht
|
||||||
Doelgroep: Basisschool, groep 7 & 8 Leer- en kerndoelen:
Kerndoelen:
|
||||||
naar boven | ||||||
Aandachtspunten voor de beoordeling | ||||||
De prestatie van de leerlingen kan worden beoordeeld met de Rubric. De vragen kunnen worden nagekeken met behulp van dit antwoordblad. Dit kan door de leerlingen zelf worden gedaan of klassikaal. De poster kan door de docent worden beoordeeld of door leerlingen zelf. Hier zijn geen beoordelingscriteria voor opgenomen in de WebQuest. |
||||||
naar boven | ||||||
Materialen | ||||||
|
||||||
naar boven | ||||||
Toelichting WebQuestonderdelen | ||||||
Inleiding | ||||||
De inleiding kunnen de leerlingen in principe zelfstandig doorlopen. Het is handig om voorafgaande aan de WebQuest de groepjes samen te stellen, zodat er gelijk al bij de inleiding samengewerkt kan worden. Er wordt de leerlingen in de inleiding kort verteld wat het doel van de website is en hun interesse wordt gewekt door vragen en een filmpje. Eventueel kan het filmpje op een digibord worden afgespeeld. |
||||||
Opdracht | ||||||
Op de opdrachtpagina staat beschreven wat er van de leerling verwacht wordt tijdens de WebQuest. Door middel van opdrachten, waarbij informatie opgezocht moet worden op internet, leren leerlingen iets over de reis naar Vlieland, de dieren op Vlieland, de vuurtoren, eb en vloed en de duinen. Als eindopdracht maken de leerlingen een reclameposter waarmee ze bezoekers naar Vlieland willen trekken. |
||||||
Handelingen | ||||||
Op deze pagina staan de deelopdrachten van de WebQuest. De leerlingen beginnen met het maken van vragen over Vlieland. Deze vragen zijn opgedeeld in verschillende categorieën. Onder de categorieën staan de bronnen die voor desbetreffende categorie gebruikt kunnen worden. In totaal zijn er 6 categorieën. Er is gebleken dat een klas ongeveer 1,5 uur over het beantwoorden van de vragen doet. Eventueel kunt u besluiten om categorieën over te slaan bij tijdgebrek of wanneer een leerling minder snel werkt dan andere leerlingen. De antwoorden op de vragen moeten de leerlingen opschrijven op papier. Nadat de vragen zijn beantwoord kunnen de leerlingen beginnen met het ontwerpen van een poster. Het is de bedoeling dat de leerlingen gebruik maken van enkele van de antwoorden op de opdrachten bij het maken van de poster. |
||||||
Bronnen | ||||||
Op deze bronnenpagina worden alle bronnen die gebruikt zijn in de WebQuest nog een keer samengevat. Deze pagina heeft de leerling in principe niet nodig bij het maken van de handelingen. Wel kan de leerling het gebruiken als hij toch nog wat informatie mist bij het maken van de poster of wanneer de leerling later nog informatie wil opzoeken over Vlieland. |
||||||
Beoordeling De beoordeling wordt gegeven door middel van het invullen van de Rubric. De leerlingen kunnen bij het maken van de WebQuest kijken wat er van hen verwacht wordt. Ze kunnen met behulp van de Rubric zelf de gemaakte opdrachten beoordelen. U zou ook de Rubric kunnen gebruiken om zelf te beoordelen. Eventueel kunnen de ingevulde Rubric van de leerling en van de docent naderhand vergeleken worden. |
||||||
Afsluiting | ||||||
Dit is het einde van de WebQuest. De geleerde inhoud wordt kort samengevat, de transfer van de informatie wordt gestimuleerd en de leerling wordt bedankt voor zijn inzet. |
||||||
naar boven | ||||||
Alternatieve verwerkingsopdrachten | ||||||
Oorspronkelijk is het de bedoeling dat de leerlingen een reclameposter maken. Alternatieve opdrachten zijn:
|
||||||
naar boven | ||||||
Tot slot | ||||||
Deze webquest is gemaakt door: Dieuwertje ten Berg, Nadieh Drenth, Marin Groothengel en Sanne Nieboer. |
||||||