|
|
|
|
|
|
|
Leerkracht
Samenvatting |
Meneer Lely was de ontwerper van Flevoland. We hebben een opdracht voor de kinderen gemaakt waarin ze een bladzijde van een boek moeten schrijven over Flevoland. Dit moeten ze maken omdat meneer Lely zogenaamd aan geheugenverlies leed. De kinderen maken dit door Flevoland te bekijken ervoor, tijdens en na. |
|
Diversen |
|
|
Vakgebied: Wereldoriëntatie, Taal en Geschiedenis
Leerdoel 1: De leerlingen weten wat er op de plek van Flevoland was voordat Flevoland bestond.
Leerdoel 2: De leerlingen weten door het maken van de opdracht hoe Flevoland ontstaan is.
Leerdoel 3: De leerlingen weten hoe Flevoland tegenwoordig als polder eruit ziet.
Leerdoel 4: De leerlingen kunnen uitleggen waarom er in Nederland polders zijn aangelegd.
Leerdoel 5: De leerlingen kunnen de informatie die ze tijdens het werken met de webquest gevonden hebben, verwerken in een informatieve tekst.
Type WebQuest: Kortlopend.
Tijdsduur: 2-3 uur.
|
|
Aandachtspunten
voor de beoordeling |
Het werk van de leerlingen wordt beoordeeld op de volgende punten:
- Inhoud
- Grammatica
- Spelling
- Manier van schrijven
|
|
Materialen |
- Computer
- Pen en papier
- Internet
- Printer
|
|
Toelichting
WebQuestonderdelen |
|
Inleiding |
Tips voor de leerkracht:
Tijdens de inleiding is het erg belangrijk dat de kinderen gemotiveerd worden voor het onderwerp. Het is best een moeilijk onderwerp zorg ervoor dat ze er zin in krijgen. Activeer de voorkennis.
Zorg voor duidelijke regels en afspraken, zorg voor een goed pedagogisch klimaat. Deel de groepjes van te voren in en houd hierbij rekening met de samenstelling.
Tips voor de leerlingen:
Zorg voor een goede samenwerking: door duidelijke regels en afspraken te maken, wijs een leider aan; gedragsgecentreerde instructie en correctie.
- Verdeel goed de afspraken onderling.
- Zorg ervoor dat de informatie duidelijk is, de informatie moet samengevoegd worden en moet goed op elkaar aansluiten.
- Niet meer dan 2 personen achter 1 computer.
|
Opdracht |
Tips voor de leerkracht:
Omdat het een vrij moeilijk onderwerp is, is het op bepaalde sites ook moeilijk onder woorden gebracht. Het is belangrijk dat de leerkracht extra informatie/ uitleg kan geven als de leerlingen daarom vragen. De inpoldering is hierbij zeker een aandachtspunt.
- Gevarieerde oefening, de kinderen krijgen telkens verschillende websites te zien. Elk groepje krijgt een andere opdracht
- Dialogisch onderwijs toepassen.
Tips voor de leerlingen:·
- Lees de opdracht aandacht.
- Beperk je tot alleen je eigen opdracht. Selecteer je informatie.
- Houd je aan de bronnen die aangeboden worden en ga daar niet buiten zoeken.
|
Handelingen |
Tips voor de leerkracht:
- Zorg voor een goede samenwerking: door duidelijke regels en afspraken te maken, wijs een leider aan.
- Verdeel goed de afspraken onderling.
- Zorg ervoor dat de informatie duidelijk is, de informatie moet samengevoegd worden en moet goed op elkaar aansluiten.
- Niet meer dan 2 personen achter 1 computer.
- Stimulering van initiatief en creativiteit, doordat de kinderen zelf de lay-out van het verhaal mogen verzorgen.
Tips voor de leerlingen:
- Overleg met elkaar binnen je groepje, maar overleg ook met de hele groep!
- Je bent met je hele groep verantwoordelijk voor het eindresultaat.
- Let op de spelling.
- Het eindverslag vormt ongeveer één A4-tje.'
|
Bronnen |
Tips voor de leerkracht:
De sites zijn geselecteerd op inhoud, niveau, aansluiting en vormgeving. U kunt eventueel zelf andere sites erbij zoeken.
Tips voor de leerlingen:
Houd je aan de gegeven bronnen.
|
Beoordeling |
Tips voor de leerkracht:
- Oordeel eerlijk.
- Let vooral op de inhoud en de samenwerking.
- Zorg ervoor dat de kinderen goede feedback ontvangen over hun verhaal.
Tips voor de leerlingen:
- Zorg voor een goede samenwerking.
- Voeg alle onderwerpen samen.
- Originele lay-out
|
Afsluiting |
Tips voor de leerkracht:
- Bekijk de informatiewerkstukken van de leerlingen. Let op de beoordelingspunten.
- Hebben de kinderen aan de opdracht voldaan?
Tips voor de leerlingen:
- Let op de vormgeving.
- De leerkracht beoordeeld het geheel en vervolgens worden per groep de fouten nog behandeld.
- Reflectie, nadat de kinderen hun verhaal terug krijgen met feedback.
|
|
Alternatieve
verwerkingsopdrachten |
Oude kaarten:
Kaarten zijn spannend voor kinderen. Oude kaarten, bijvoorbeeld uit oude atlassen, leren ons hoe Nederland er vroeger uitzag. U kunt zelf op zoek gaan naar oude atlassen, maar u kunt hierbij ook de kinderen inschakelen. Vraag ze thuis of in de bibliotheek hiernaar op zoek te gaan.
Het Zuiderzeemuseum:
U brengt met de kinderen een bezoek aan het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen. Het museum heeft een binnen- en een buitenmuseum. Het binnenmuseum geeft een beeld van de Noordzee en Zuiderzeevisserij en van de strijd tegen het water.
Museum Nieuw Land:
Museum Nieuw Land in Lelystad vertelt het fascinerende verhaal van het leven met en de strijd tegen het water in het IJsselmeergebied: Prehistorische bewoning, dijkbouw, droogmakerijen en het grootste inpolderproject ooit, het Zuiderzeeproject. |
|
Tot slot |
Als u suggesties heeft laat het ons weten! We hopen dat u voldoende informatie heeft verkregen.
Eva, Angela, Marije en Annemieke
Marnix academie Utrecht.
|
|
|
|