|
|
|
|
|
|
|
Leerkracht
Samenvatting |
Deze webquest gaat over de VOC. In het algemeen is dit nog geen stof wat op de basisschool behandeld wordt, maar we hebben hier toch voor gekozen omdat we denken dat het voor de leerlingen erg interessant kan worden gemaakt. De leerlingen moeten zich inleven in een persoon op een VOC schip. Ze moeten informatie vinden over die persoon op de verschillende internetsites die onder “bronnen” staan vermeld. Ze moeten een dagboek schrijven over het leven van die persoon op het schip. Dit dagboek moet in Word gemaakt worden en mag ongeveer 2 A4tjes zijn. Aan de hand van de beoordeling op de webquest kunnen de leerlingen zelf controleren of ze de opdracht goed gemaakt hebben. |
|
Diversen |
|
|
Vakgebied: Wereld oriëntatie (geschiedenis) en taal
Leerdoel 1: De leerlingen komen veel te weten over de VOC, over het leven op een VOC schip en over de verschillende personen op dat schip.
Leerdoel 2: De leerlingen zijn bezig met het oefenen van ICT vaardigheden
Leerdoel 3: De leerlingen oefenen taalvaardigheid doordat ze een dagboek moeten schrijven
Type WebQuest: Kortlopend
Tijdsduur: Een middag (ongeveer drie uur) |
|
Materialen |
Pen en papier, computers met internet en Word. |
|
Toelichting
WebQuestonderdelen |
1) Inleiding |
Deze webquest gaat over de VOC. In het algemeen is dit nog geen stof wat op de basisschool behandeld wordt, maar we hebben hier toch voor gekozen omdat we denken dat het voor de leerlingen erg interessant kan worden gemaakt. Het voordeel van een webquest is dat de leerlingen achter de computer zelfstandig of samenwerkend kunnen werken waardoor de motivatie hoog ligt. Ze gaan als het ware een kijkje nemen op een VOC schip. Ze zijn niet alleen met het vak geschiedenis bezig maar ook met taal en ICT vaardigheden. |
|
2) Opdracht |
Er is gekozen om de leerlingen een dagboek te laten maken. Zo kunnen ze zelf een persoon uitkiezen die leefde op het VOC schip en kunnen ze op zoek gaan naar interessante informatie op internet voor die persoon. Als ze aardig wat informatie hebben verzameld en de vragen hebben beantwoord kunnen ze hun ervaringen opschrijven wat ze allemaal ontdekt en beleefd hebben. |
|
3) Handelingen |
Vanuit dit hoofdstukje kunnen de leerlingen aan het werk. Er staat hier stap voor stap beschreven wat de bedoeling is, wat ze moeten doen en de manier waarop. Er staat aan gegeven waarop ze kunnen klikken zodat ze bij de goede sites komen die ze nodig hebben voor de informatie van hun persoon. Ze kunnen de informatie uitprinten als die mogelijkheid bestaat en anders kunnen ze aantekeningen maken. Het reisverslag is minimaal 2 A4tjes lang. Ze kunnen dit in Word maken. |
|
4) Bronnen |
De internetsites die aangegeven zijn kunnen de leerlingen gebruiken voor hun dagboek. In principe staat hier al de informatie op die ze nodig hebben. Natuurlijk kunnen ze ook zelf nog opzoek gaan naar andere sites waar ze misschien ook nog wel interessante dingen kunnen vinden. Maar in ieder geval alle informatie die ze nodig hebben staan op de aangegeven sites. |
|
5) Beoordeling |
Hier staat een schema waarin de leerlingen en de leerkracht kunnen lezen hoeveel punten ze voor de verschillende onderdelen kunnen verdienen en op welke manier. Voordat de leerlingen aan de slag gaan kunnen ze dus al zien wat de richtlijnen zijn, zo kunnen ze er al rekening mee houden. |
|
6) Afsluiting |
Hier staat een leuk idee om als afsluiting te doen van deze webquest. Je kan in de klas de dagboek verhalen laten voorlezen en ze bespreken met elkaar. Bijvoorbeeld kijken naar de verschillen tussen de verhalen van de personen. Daarna kunnen alle verhalen gebundeld worden tot één dagboek. |
|
|
Alternatieve
verwerkingsopdrachten |
Als de logboeken zijn gemaakt kan er voor gekozen worden om de verhalen te bundelen en in de klas te leggen, de verhalen kunnen zo voorgelezen en besproken worden. Ook is het leuk om als inleiding of als afsluiting een bezoek te brengen aan het Scheepvaartmuseum met de klas, hier is van alles te zien over de VOC. |
|
Tot slot |
Meer informatie over webquest kunt u vinden op: http://www.webquests.nl/
De webquest is gemaakt door Daphne Kupers, Eline Reijmer en Leonie Lankhuijzen, studenten leraar basisonderwijs van de P.C hogeschool Marnix Academie te Utrecht, januari 2004.
|
|
|
|