1) Samenvatting |
Het doel van deze WebQuest is dat de leerlingen meer te weten komen over Anne Frank. Dit gaan ze doen door vragen te beantwoorden. Om deze vragen te kunnen beantwoorden moeten de leerlingen websites bezoeken.
Ter afsluiting moeten de leerlingen een brief schrijven naar een van de bewoners van het achterhuis. Doordat ze actief bezig zijn geweest met de opdrachten hebben de leerlingen een beetje een idee van hoe het was in de oorlog. Om de brief te schrijven zijn de voorafgaande vragen een ondersteuning. De gevonden antwoorden kunnen ze eventueel gebruiken bij de brief. Op deze manier is te zien of de leerlingen het echt begrepen hebben. |
|
2) Diversen |
Vakgebied: Geschiedenis
Leerdoel 1: De kinderen krijgen een beeld van het leven in de Tweede Wereldoorlog.
Leerdoel 2: De kinderen schrijven een brief naar een bewoner in het achterhuis.
Leerdoel 3: De kinderen leren wat de Tweede Wereldoorlog voor invloed heeft gehad op de mensen.
Type WebQuest: Kortlopend voor groep 8
Tijdsduur: Ongeveer een uur |
|
3) Aandachtspunten beoordeling WebQuest |
-
De vragen worden beoordeeld op het aantal punten. Voor elke vraag kan je vijf punten behalen. Het totale aantal punten is het resultaat.
-
De brief wordt beoordeeld op originaliteit, grammatica en verzorging/ lay-out. Ook hier wordt het aantal punten bij elkaar opgeteld.
|
|
4) Benodigde materialen |
Nodig voor deze WebQuest is per persoon een computer met Internetaansluiting, pen en gelinieerd papier. |
|
B) Toelichting WebQuest-onderdelen |
|
1) Inleiding |
Deze WebQuest is zo gemaakt dat de kinderen zelfstandig kunnen werken aan de opdrachten. U, als leerkracht hoeft alleen maar als begeleider rond te lopen. Laat de leerlingen de inleiding dus zelfstandig lezen, de bedoeling van onze inleiding is om de kinderen nieuwsgierig te maken zodat ze verder willen werken met deze WebQuest.
Natuurlijk is het altijd leuk als u een leuke inleiding geeft op deze WebQuest, een voorbeeld zou kunnen zijn dat u iemand uitnodigt die zelf de Tweede Wereldoorlog heeft meegemaakt.
Tips:
- Als de kinderen nog niet vaker met een dergelijk soort programma hebben gewerkt, is het misschien verstanding dat u eerst een kleine introductie geeft met het werken van een WebQuest.
- Maak de kinderen ook duidelijk dat het belangrijk is dat ze echt alles goed lezen.
|
|
2) Opdracht |
De opdracht moet pas gemaakt worden als de handelingen verricht zijn. Hier moet u wel op toezien, dat de leerlingen niet eerst de opdracht gaan maken. Het staat ook wel in de opdracht zelf vermeld, maar het is zeker wel verstandig als u dit nog een keer vermeld en er even op let tijdens deze les.
Tips:
- De leerlingen vertellen dat ze eerst de handelingen moeten doen en dan de opdracht.
- Bespreek eventueel nog de lay-out van een brief.
- De brief moet minimaal een geschreven half A4tje zijn.
|
|
3) Handelingen |
De “handelingen” wordt voor de opdracht gemaakt. “Handelingen” bestaat uit opdrachten. Deze opdrachten zijn bedoeld om de kinderen eerst beter te informeren over de Tweede Wereld Oorlog en over het leven van Anne Frank.
Tips:
- Vertel de leerlingen dat ze voor de antwoorden kunnen kijken bij de bronnen. Ze worden naar links gestuurd voor de websites.
|
|
4) Bronnen |
Bij de bronnen kunt u links vinden.
Per vraag wordt aangegeven welke sites de leerlingen nodig hebben om die vraag te beantwoorden. Bedenk goed dat u computers gebruikt met Internetaansluiting.
Tips:
- Ze hoeven alleen maar deze sites gebruiken, ze hoeven niet zelf te zoeken naar een site
|
|
5) Beoordeling |
Deze pagina is eigenlijk meer voor u bedoeld. De leerlingen leveren zowel de vragen als de brief in. Aan de hand van de beoordeling kunt u het werk van de leerlingen nakijken. Ook de leerlingen kunnen de beoordeling zien, zodat ze kunnen zien waarop u op gaat letten, dit kan ze een extra stap geven in de goede richting.
Tips:
- Laat de kinderen zeker even kijken bij de beoordeling voordat ze gaan beginnen met de opdrachten.
- Misschien is het ook handig dat u de beoordeling toelicht voor de kinderen, zodat zij precies weten waar u op let.
|
|
6) Afsluiting |
In de afsluiting staat kort vermeld wat de kinderen nou gedaan hebben. Er staat ook in het kort wat het nut is geweest van het werken aan deze WebQuest. Laat de kinderen dit nog even lezen als ze klaar zijn met alles, hier hoeft u waarschijnlijk niet erg in te sturen.
Tips:
- Misschien is het leuk als de kinderen het werk van elkaar gaan bekijken.
|
|
C) Alternatieve (verwerkings)opdrachten |
Suggestie 1:
In dit onderdeel vindt u andere ideeën en opdrachten die u kunt gebruiken in de lessen wat aansluit bij dit onderwerp.
- Maak met de kinderen een dagboek
- Een geheime krant maken, zoals ze ook in het verzet deden
- Een gastspreker uitnodigen
- Speel met de klas een stukje uit het dagboek van Anne na
- Bekijk de film van Anne Frank en praat daar over met de klas
Suggestie 2:
In dit onderdeel staan vier opdrachten die u in de omgeving kunt uitvoeren. Het zogenaamde omgevingsonderwijs.
- Breng met de klas een bezoek aan het Anne Frank huis in Amsterdam. U kunt daar een kijkje nemen in het achterhuis, de plek waar Anne twee jaar heeft ondergedoken. Via de Anne Frank stichting kunt u lespakketten bestellen voor de bovenbouw van de basisschool. Voordat u een bezoek brengt aan het achterhuis krijgt u eerst een lesbrief en een videoband als voorbereiding op de rondgang door het huis. Kijk voor meer informatie op www.annefrank.org/nl.
- Voor deze les gaan we Nieuwegein in. Nieuwegein heeft twee oude stadsgedeeltes: Jutphaas en Vreeswijk. (Ga vooraf zelf op zoek naar overblijfselen van de WOII.) Vervolgens kunt u een route opstellen die onder leiding van leerkrachten en ouders gelopen gaat worden. Tijdens de wandeling gaat het erom dat leerlingen oog hebben voor overblijfselen van de WOII en dat ze zich een voorstelling kunnen maken van het leven in die tijd. U kunt onder andere aandacht besteden aan oorlogsmonumenten, oude gebouwen en grachten. De vraag hoe het er toen heeft uitgezien staat centraal. Maar vooraf goede afspraken over tijden en de route. Tip: wissel mobiele telefoonnummers uit in geval van nood.
- Basisschool de Burcht in Veenendaal gaat naar het Oorlogsmuseum 1940-1945 in Arnhem. De kinderen krijgen hier een rondleiding verzorgd door het museum. Na het bezoek aan het museum gaan wij op school met de kinderen een grote tekening maken met daarop mensen en voorwerpen uit de oorlog.
Arnhems Oorlogsmuseum
Kemperbergerweg 780
6816 RX Arnhem Tel: 026-4420958
Hieronder vindt u informatie over het oorlogsmuseum.
|
De oorlog
Op school leer je over de Tweede Wereldoorlog en de meeste oudere mensen kunnen er over vertellen. In het Arnhems Oorlogsmuseum krijg je er van alles over te zien.
Grote poppen beelden oorlogssituaties uit, dat hebben ze echt heel mooi gedaan. Zo zie je Duitse en Nederlandse soldatenpoppen (met echte uniformen aan), je bekijkt de wapens waarmee gevochten werd.
Gewone mensen
Maar je ziet ook hoe het was voor gewone mensen in oorlogstijd. Documenten, gebruiksvoorwerpen en persoonlijk spullen liggen in het museum. Je krijgt daardoor een goed beeld van een belangrijke periode in de Nederlandse geschiedenis. En als je iets niet snapt dan kun je het altijd vragen aan de mensen van het museum. |
|
- Documentatiecentrum op Militair Ereveld te Rhenen.
|
Bassischool het Erf te Veenendaal gaat in het kader van Anne Frank het Militair Ereveld in Rhenen bezoeken. Zij krijgen eerst een korte video in het documentatiecentrum. Vervolgens mogen ze op eigen gelegenheid een speurtocht door het centrum maken, deze speurtocht zal gaan over wat er allemaal afgespeeld is in die tijd. Tot slot gaan de kinderen met een gids het Militair Ereveld bezoeken en maken ze een wandeling door het omliggende bos (de Grebbeberg). |
|
|
D) Tot slot |
Wij hopen dat u en uw leerlingen veel plezier aan deze WebQuest kunnen beleven. Deze website is gemaakt in januari 2004 door:
- Miranda van Roekel
- Esther Straalman
- Sanne Zwaan
- Marjolein van der Zwaan
Tweedejaars Pabo Studenten van de Marnix Academie te Utrecht |