Op deze site kunnen de kinderen spelenderwijs kennis maken met de jungle
(het oerwoud). Ze maken een ‘virtuele’ survival tocht door het oerwoud
waarin ze voor vragen komen te staan die ze moeten oplossen d.m.v. het
gebruiken van internet.
In onze maatschappij krijgt de ICT een steeds belangrijke rol. Daarom is het
ook goed om binnen het onderwijs hier meer aandacht aan te besteden.
De kinderen maken een reisverslag over wat ze allemaal meemaken in het
oerwoud. Hierdoor leren ze wat je allemaal in de jungle tegen kan komen. De
opdrachten en het reisverslag kunnen dienen als extra verrijking en hulp
voor de kinderen die snel of juist heel langzaam werken. De leerlingen
dienen met de opdrachten in tweetallen aan de slag te gaan. Het verslag
maken ze alleen met slechts enkele hulp van de leerkracht.
Vakgebied: Aardrijkskunde
en Nederlandse taalvaardigheid
Leerdoel 1:
De leerlingen worden vaardiger in het opsporen van vragen over de jungle
op het internet.
Leerdoel 2:
Door middel van een reisverslag leren ze stapsgewijs de hoofdzaken van
hun informatiebevindingen kort en bondig te noteren.
Leerdoel 3:
De leerlingen vergaren op spelenderwijs kennis over het onderwerp
oerwoud.
Leerdoel 4:
In deze opdracht leren de kinderen zich in een totaal andere situatie
(in dit geval oerwoud) te positioneren. Het vergroot hun wereldbeeld, ze
zien in dat de wereld groter is dan alleen Nederland.
Type WebQuest: Kortlopend
Doelgroep: Leerlingen op de basisschool groep 7
Tijdsduur: Ongeveer 2 uur
3)
Aandachtpunten beoordeling |
De kinderen kunnen onderling
elkanders werk beoordelen. Hierbij maken ze gebruik van de rubriek.
De kinderen maken de opdrachten
met behulp van word, verder gebruiken ze de bronnen om informatie in te
winnen voor een survival tocht. Kortom een computer met internetaansluiting
en printeraansluiting is hierbij essentieel.
B)
Toelichting WebQuest-onderdelen |
Handreikingen/tips voor de
leerkracht bij de inleiding.
Om de kinderen te stimuleren kunt u een bezoekje brengen aan de jungle van
burger zoo. De kinderen kunnen zich inleven hoe het bestaan in de jungle
mogelijkerwijs kan zijn. Dit zou een goede voorbereiding kunnen zijn voor
deze webquest. Hierna kunt u het nog dichter bij huis zoeken, door naar het
bos te gaan. Hierdoor kunnen de kinderen de verschillen waarnemen wat
betreft de jungle en het bos in Nederland.
De leerlingen gaan op ontdekkingsreis en het is dan handig voor de kinderen
dat ze goed gadeslaan.
De kinderen moeten in deze
opdracht een verhaal schrijven over de jungle. Als eerst moeten ze een
aantal vragen beantwoorden. Dit doen ze met behulp van internet. Als ze de
vragen hebben beantwoord, moeten ze een reisverslag maken.
Tips / handreikingen:
Als eerst moeten de kinderen een aantal vragen beantwoorden. Hier voor
moeten ze gebruik maken van de internetsites die staan aangegeven onder het
kopje bronnen.
Dit zijn de vragen en de antwoorden:
-
Een ander woord voor jungle is
Regenwoud
-
De grootste jungle ligt in
het gebied van de Amazone
-
Dieren die voorkomen in de jungle
zijn o.a: apen, krokodillen, kikkers, vogels, slangen, jaguars, spinnen, luiaards, tapirs
en tijgers.
-
Het klimaat in de jungle is
vochtig en warm (tropisch).
-
Als je op reis naar de jungle
gaat moet je je inenten, medicijnen meenemen, veel informatie over je bestemming opzoeken,
zodat je weet waar je naartoe gaat, je spullen inpakken en natuurlijk je
vliegticket kopen.
-
De jungle zorgt voor veel
zuurstof
-
Uit het tropisch regenwoud zijn o.a. de volgende eetbare producten afkomstig: bananen, mango’s, ananas, papaya's, zoete aardappels, yam, cacao, koffie, brazil-noot.
-
Mensen die ruimte nodig hebben
voor het verbouwen van hun gewassen en bomen kappen voor geld zorgen
ervoor dat er veel van de jungle verdwijnt.
-
De kroonlaag is de bovenste laag
(de boomtoppen)
-
Apen, vogels, slangen en kikkers leven in de
kroonlaag (meerdere antwoorden mogelijk)
-
FSC-hout is hout dat uit verantwoord beheerde bossen komt. Het voldoet aan strenge eisen voor duurzaam en sociaal bosbeheer.
- WNF, Greenpeace, World Rainforest Movement en
nog meer organisaties zorgen voor de bescherming van het tropisch regenwoud.
- Het is erg belangrijk om
te zorgen dat de jungles blijven bestaan, omdat dit zorgt voor zuurstof
die wij allemaal nodig hebben. En om de bescherming van de dieren.
Tips:
De leerkracht kan deze antwoorden uitprinten. Als de kinderen dan klaar
zijn met de antwoorden, kan de leerkracht deze geven om na te laten kijken.
Ze kunnen dan kijken onder het kopje beoordeling of ze een voldoende
hebben of niet. Hebben ze geen voldoende dan krijgen ze ook geen Ranger-diploma.
De leerkracht moet de kinderen ruim de tijd geven om te zorgen dat de
kinderen de goede antwoorden op het internet kunnen opzoeken.
De leerkracht moet wel aan zijn leerlingen vertellen dat er heel gericht
naar de antwoorden gezocht moet worden. Er is namelijk heel veel informatie
over de jungle op internet te vinden, en de kinderen kunnen zo heel snel
van de vraag afwijken.
Tips
De leerkracht kan zelf ook even naar de bronnen kijken, zodat hij weet waar
de kinderen naar kijken. En hij kan dan tips geven als de kinderen even niet
meer weten waar ze naar toe moeten.
Het kan voorkomen dat de leerlingen bij het openen van een site binnen de
betreffende site nog moeten doorlinken. Hierin moeten ze mogelijk door u
gestuurd worden.
Kijk vooral naar de originaliteit
waarmee geschreven is. En op de manier van de beantwoording. (is deze kort,
of lang en bondig?)
Zeg dat de leerlingen hun fantasie zo veel mogelijk moeten gebruiken, omdat
daar ook streng op gelet wordt. En dat de beantwoording van de vragen niet
afgeraffeld moet worden.
U kunt als de kinderen de vragen hebben gemaakt het antwoordenblad geven.
Dan kunnen de kinderen zelf hun werk beoordelen(voldoende of geen voldoende)
met behulp van het schema onder het kopje beoordeling.
Heeft een leerling een voldoende behaald dan kunt u "als beloning" dit
diploma uitreiken.
C)
Alternatieve (verwerkings)opdrachten |
Schoolreisje
Om de kinderen de ervaring van de jungle mee te maken kun je naar Burgers
Zoo gaan. Ze komen dan in een ‘’echte’’ jungle terecht. Zo kunnen ze zich
bij het maken van het reisverslag meer inleven.
Bos
Na het schoolreisje, als de kinderen dus de jungle hebben gezien, kunt u
de kinderen mee naar het bos nemen en de verschillen laten zien tussen de
jungle en het ‘gewone’ bos. Dus de plantengroei enz. Gaat u niet op
schoolreisje, dan kunt u bijvoorbeeld vertellen over de jungle en platen
laten zien, over de plantengroei en de dieren die er voor komen. Als de
kinderen dan een mooi beeld hebben van de jungle kunt u ook naar het bos
gaan.
Kleien
Naar aanleiding van deze webquest ook een beeldende vorming les worden
gegeven. Elk kind kan dan een eigen dier uit de jungle kiezen, die ze na
gaan kleien.
Er kan naar aanleiding van deze webquest ook een beeldende vorming les
worden gegeven. Elk kind kan dan een eigen dier uit de jungle kiezen, die ze
na gaan kleien. Hierbij kunt u plaatjes van internet afhalen, of gewoon
plaatjes uit een boek gebruiken. Zodat de kinderen goed kunnen zien hoe hun
dier er precies uit ziet.
Collage
Laat de kinderen in groepjes een collage maken over de dieren, planten
en/of vruchten wat ze allemaal in de jungle tegen kunnen komen. Gebruik
hiervoor tijdschriften. (bijvoorbeeld van het WNF of Greenpeace) Ook
kunt u plaatjes van het internet uitprinten.
Toneelstuk
U kunt met de kinderen of de kinderen alleen een toneelstuk inoefenen.
Het toneelstuk kan over het reisverslag gaan. Ze kunnen ook extra informatie
zoeken over de jungle, zo wordt het toneelspel wat leerzamer. Zo is er dus 1
iemand die verdwaald in de jungle. Er is iemand die hij tegenkomt. En er
zijn verschillende dieren die mee kunnen doen in het toneelstuk. Zo krijgen
ze spelenderwijs informatie over de jungle.
Discussie
Je kunt als leerkracht een leuke discussie in de klas houden. Er zijn
twee partijen:
1. De boeren: zij willen het hout kappen om hun gewassen te verbouwen
en daarmee ook hun geld verdienen
2. De lokale bevolking: zij vinden dat de jungle behouden moet worden,
omdat het van levensbelang is. De jungle zorgt voor veel zuurstof in de
wereld en dat kunnen we dus niet missen.
Kringgesprek
Bespreek met de kinderen de verhalen die de kinderen gemaakt hebben. Wat
hebben zij beleefd en waar hebben ze geslapen? Ook kun je zo toe praten naar
wat de kinderen ontdekt hebben. Of ze veel geleerd hebben en wat dan.
Deze webquest is ontwikkeld door:
Hanna Verburg, Rianne Lavooij, Elvira Hoksbergen en Maira Smits
Webdesign & Eindredactie:
Geert van Duin.
|