|
|
|
|
Leerkracht
|
|
Samenvatting |
Deze
WebQuest gaat over het verkeer. Binnen deze WebQuest vind je meerdere
vragen en opdrachten die gaan over het verkeer. De kinderen maken
bij de opdrachten gebruik van het Internet. Hier is namelijk veel
te vinden over het verkeer.
De kinderen kunnen in hun eigen tijd en op hun eigen tempo werken
aan deze opdrachten. De kinderen kunnen geheel zelfstandig met deze
WebQuest aan de gang.
|
|
Diversen |
Vakgebied: |
Verkeer en Taal
|
Leerdoel 1: |
de leerlingen werken zelfstandig met de
computer. |
Leerdoel 2: |
de leerlingen kunnen een
onderwerp kiezen dat hen interesseert en daar informatie over zoeken
om te verwerken. |
Leerdoel 3: |
de leerlingen toetsen hun
eigen kennis over hun eigen veiligheid. |
Leerdoel 4: |
de leerlingen kunnen verschillende
internetpagina’s bekijken die betrekking hebben op verkeer.
|
Type WebQuest: |
Kortlopende WebQuest
|
Tijdsduur: |
verwachte tijdsduur is ongeveer
3 uur. Dit kan verdeeld worden in diverse dagen en dagdelen. |
|
Aandachtspunten
beoordeling WebQuest |
Het is de bedoeling dat
de gemaakte indeling voor het beoordelen van het artikel wordt aangehouden.
De beoordeling kan gemaakt worden via het gemaakte schema die staat
vermeld bij punt 5. |
|
Benodigde
materialen |
De
kinderen hebben een computer met het programma word nodig en Internet
op de computer. Verder is het handig om pen en papier ernaast te hebben
liggen om eventuele aantekeningen te maken. |
|
Toelichting
WebQuest-onderdelen |
|
A) Inleiding |
Tips
voor de leerkracht t.a.v. de inleiding
- De leerkracht kan een inleidende les geven
over het onderwerp.
- De kinderen kunnen dan als opdracht zelfstandig
aan het werk achter de computer.
- Ook kan de leerkracht deze opdracht naar
voren laten komen als er iets gebeurt, is in de omgeving van de
school met betrekking tot verkeer.
Tips van de leerkracht voor
de leerlingen
- Het gaat om een werkstuk over de omgeving
van de school en jouw huis.
- Laat de kinderen merken dat ze het
helemaal zelfstandig kunnen doen en de kinderen mogen het in hun
eigen tijd maken.
|
|
B) Opdracht |
Tips
voor de leerkracht t.a.v. de opdracht
- controleer of de kinderen de opdracht helemaal
begrijpen
- zorg dat u eventuele vragen van de kinderen
kunt beantwoorden
- als de kinderen alles begrijpen kunnen zij
volledig zelfstandig aan het werk
Tips van de leerkracht voor
de kinderen
- als je nog vragen hebt dan kan je bij mij
komen
- zorg dat je de opdracht goed begrijpt voordat
je gaat beginnen
|
|
C) Handelingen |
Tips
voor de leerkracht
- Probeer eerst zelf alle handelingen uit
zodat je precies weet wat de kinderen moeten doen. Als er iets
niet werkt zoals het moet dan kan dit tijdig nog vervangen worden.
- Ga achter 2 computers zitten. Gebruik de
ene om de handelingen op te zien en de andere computer om de handelingen
op uit te voeren
Tips van de leerkracht voor
de kinderen
- Voer alle handelingen zo uit als er beschreven
staat
- Houd pen en papier erbij om aantekeningen
te maken als je dat prettig vind
|
|
D) Bronnen |
Tips
voor de leerkracht t.a.v. de bronnen
- Probeer alle bronnen uit zodat u er zeker
van bent dat ze vanaf uw locatie ook werken
Tips van de leerkracht voor
de kinderen
- Als er bronnen zijn die vanaf uw locatie
niet werken geef het dan duidelijk door aan de kinderen
- Misschien kent u zelf ook nog wel bronnen
die de kinderen kunnen gebruiken en waarvan u de kinderen gebruik
wilt laten maken
|
|
E) Beoordeling |
Tips voor de leerkracht
t.a.v. de beoordeling
- Houd je aan het schema
- Let goed op de schrijfstijl van de kinderen
(eigen taal of schrijftaal)
Tips van de leerkracht voor de kinderen
- Houd je aan het schema
- Kijk in het schema aan welke punten je allemaal
voldoet, je kan het dan eventueel nog verbeteren
|
|
F) Afsluiting |
Tips voor de leerkracht
t.a.v. de afsluiting
- Houd een verkiezing in de klas voor het beste
artikel.
- Verspreid de beoordeling zodat de kinderen
er niet te makkelijk in worden om de punten weg te geven.
- Laat de kinderen in de klas alle artikelen
beoordelen op een vast aantal punten, je kunt hierbij de punten
gebruiken die in het beoordelingsschema staan.
- Kies voor een bepaald aantal die kunnen winnen
(bijv: 1e, 2e en 3e plaats)
- Geef de gewonnen artikelen een mooie plaats
in de school of publiceer ze op het Internet, bijv. op de site van
je school.
Tips van de leerkracht voor de kinderen
- Probeer een zo eerlijk mogelijke beoordeling
te schrijven. Beoordeel op de gegeven punten en niet op hoe leuk
je de schrijver(ster) vind.
- Neem de tijd om het door te lezen en om het
te beoordelen.
|
|
Alternatieve
(verwerkings)opdrachten |
Krant
Maak met de klas een verkeerskrant waarin alle artikelen
gepubliceerd kunnen worden. De kinderen maken zelf de krant. Een aantal
kinderen zetten de krant uiteindelijk in elkaar. Zij zijn verantwoordelijk
voor het eindresultaat.
De klas kan de krant in elkaar zetten door alle artikelen mooi vorm
te geven. Ook kunnen er reclames in vermeld worden en overige andere
activiteiten die bijvoorbeeld plaats vinden op school. Je kunt de
krant zo groot maken als je zelf wilt.
Presentatie
De kinderen kunnen ook een korte presentatie geven van hun
artikel. Ze geven aan waarom ze voor dat onderwerp hebben gekozen
en hoe ze tot dit gekomen zijn. Ze kunnen ook een stukje voorlezen.
Misschien kunnen ze een stelling over hun onderwerp formuleren en
daar in de klas een korte discussie over vormen.
Uitnodiging gast
Als het u opvalt dat de kinderen over 1 bepaald onderwerp veel hebben
geschreven en u merkt dat er nogal wat verwarring over is dan kunt
u iemand uitnodigingen die er meer verstand van heeft. Het kan ook
zo zijn dat er veel verkeerde informatie in de artikelen wordt vermeld.
Het is voor de kinderen erg leuk als er iemand langs kan komen om
meer te vertellen over een bepaald onderwerp.
Misschien is er iemand van de politie of de wijkagent die meer informatie
kan geven.
|
Tot slot |
De makers
van deze WebQuest zijn: Kirsten Roest, Ilse Mannée, Femke van
den Heuvel en Christine Wind. Studenten van de ()
Marnix Academie te Utrecht.
Vormgeving: P.J. Blijleven |
|
|
|