Vakgebied:
|
Wereldoriëntatie
|
Leerdoelen:
|
(Herkomst water)
|
Leerdoel 1:
|
De leerlingen moeten duidelijk op papier kunnen benoemen welke soorten water wel geschikt zijn voor drinkwaterzuivering en welke niet.
|
Leerdoel 2:
|
De leerlingen moeten oppervlaktewater en grondwater van elkaar kunnen onderscheiden, zowel visueel (op afbeeldingen) als inhoudelijk (beantwoorden vraag).
|
Leerdoel 3:
|
De leerlingen moeten in hun eigen woorden grondwaterwinning uit kunnen leggen en er een beschrijvende tekening bij kunnen maken.
|
(Drinkwaterzuivering) |
Leerdoel 4:
|
De leerlingen moeten een simpel zuiveringsexperiment uit kunnen voeren binnen een kort tijdsbestek (Max. 30 min).
|
Leerdoel 5:
|
De leerlingen moeten de uitkomsten van een simpel zuiveringsexperiment kunnen beschrijven op papier en kunnen bedenken hoe deze uitkomst tot stand is gekomen. (doel: het begrip zuivering minder abstract maken).
|
Leerdoel 6:
|
De leerlingen moeten het begrip waterzuivering kort kunnen beschrijven en de plaats waar de waterzuivering plaatsvindt kunnen benoemen.
|
Leerdoel 7:
|
De leerlingen moeten de namen van de drie belangrijkste stappen van waterzuivering kunnen benoemen (beluchten, voorfilter en nafilter), in eigen woorden kunnen toelichten wat er bij elke stap gebeurt, en er een beschrijvende tekening bij kunnen maken.
|
Leerdoel 8:
|
De leerlingen moeten in eigen woorden kunnen uitleggen wat reinwaterkelders zijn, waar ze voor gebruikt worden, en er een beschrijvende tekening bij kunnen maken.
|
(Watertransport)
|
Leerdoel 9:
|
De leerlingen moeten kunnen beschrijven hoe het transport van water van het drinkwaterproductie -station naar de kraan verloopt. Hierbij moeten ze in eigen woorden uit kunnen leggen hoe dit proces werkt.
|
Leerdoel 10:
|
De leerlingen moeten in eigen woorden kunnen uitleggen wat een watertoren is, hoe een watertoren werkt, en hiervan een simpele maar duidelijke tekening kunnen maken.
|
(Plattegrond)
|
Leerdoel 11:
|
De leerlingen moeten alle stappen van het waterzuiveringsproces in de goede volgorde weer kunnen geven in de plattegrond.
|
Leerdoel 12:
|
De leerlingen moeten bij elke stap op de plattegrond een duidelijke uitleg kunnen geven en bij elke stap de juiste illustratie kunnen zetten.
|
Leerdoel 13:
|
De leerlingen moeten een verzorgde, overzichtelijke poster in elkaar kunnen zetten, met goed uitgeknipte plaatjes en net geschreven tekst.
|
(Samenwerking: indien de WebQuest in tweetallen wordt doorlopen)
|
Leerdoel 14:
|
De leerlingen moeten goed kunnen samenwerken, dat wil zeggen zonder ruzie, met goed overleg en dat ze allebei even veel werk doen.
|
Type WebQuest:
|
Kortlopend
|
Tijdsduur:
|
één dagdeel
|
Tip 1: | Mochten uw leerlingen nog nooit of maar een enkele keer een WebQuest uitgevoerd hebben dan adviseren wij u om de WebQuest goed in te leiden zodat ze weten wat er van ze verwacht wordt. Vertel precies wat een WebQuest inhoudt en hoe ze deze moeten doorlopen om te voorkomen dat de leerlingen vastlopen.
|
Tip 2: | Start de computers op voordat de leerlingen aan de slag gaan.
|
Tip 3: | Het is makkelijk als de werkbladen en knipselbladen van tevoren zijn geprint en aan elkaar zijn geniet.
|
Tip 4: | Maak vast setjes met zand en stenen en dergelijke (per groepje) voor het doen van het experiment.
|
Tip 5: | Benadruk dat de leerlingen het gezuiverde water van het experiment niet weg moeten gooien (dit in verband met de beoordeling)
|
Tip 6: | Mocht de WebQuest gemaakt worden door de gehele klas, deel deze dan op in tweetallen (eventueel drie).
|
Tip 7: | Laat de plattegronden een tijdje in de klas hangen. Of maak er bijvoorbeeld een wedstrijd van: de beste (twee) plattegronden mogen blijven hangen!
|