Inleiding Opdracht Handelingen Bronnen Beoordeling Afsluiting Leerkracht

bron: noteworthy_knight_rtLeerkracht

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Samenvatting

Deze WebQuest gaat over het leven in de Middeleeuwen. De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Gilden & Arbeid
  • Kastelen & Burchten
  • Ridders & Jonkvrouwen
  • Wetten & Straffen

De kinderen kunnen een van de vier onderdelen uitkiezen. Daar gaan ze mee aan de slag. Het is de bedoeling dat de kinderen een poster gaan maken over het gekozen onderwerp. A.d.h.v. diverse punten kunnen ze de poster samenstellen. Ze kunnen informatie vinden op de genoemde websites. De kinderen worden door de gehele WebQuest begeleidt door een echte ridder en een jonkvrouw.

 
Diversen

Vakgebied: Geschiedenis en Taal

Leerdoelen:

  • Het leerdoel van deze WebQuest is dat de kinderen meer over
    de Middeleeuwen te weten komen.
  • De kinderen moeten op het Internet informatie kunnen vinden en op de juiste manier kunnen ordenen.
  • De kinderen moeten om een mooie poster te maken goed samenwerken.

Type WebQuest:Kortlopende WebQuest

Tijdsduur: De kinderen zullen er ongeveer een uur of 2 mee bezig zijn. Dit kan wel opgesplitst worden in verschillende lessen.

 
Benodigde materialen

De materialen die nodig zijn voor het maken van deze WebQuest zijn:

  • Computer
  • Printer
  • Engels karton
  • Stiften
  • Potloden
  • Schaar
  • Lijm
  • Teken- / handvaardigheidmateriaal
 
Tips bij de beoordeling

De kinderen moeten kritisch (leren) kijken naar hun eigen werk, maar er worden geen echte cijfers aan de poster verbonden.

Klik hier voor het beoordelingsschema.

 
Toelichting WebQuest-onderdelen
1) Inleiding

Als leerkracht kan je deze WebQuest gebruiken als aanvulling op je lessen. Je kunt je inleiding van je les aan laten sluiten aan je les. Je kunt als jonkvrouw of ridder de les openen. Je hebt dan meteen de motivering van de leertaak behandeld.
Bekijk alles eens rustig voor je aan de slag gaat. Verdiep je in de periode en de mensen die toen leefden.

 
2) Opdracht

Als je ervoor kiest om de inleiding klassikaal te doen, kun je het beste de opdracht ook klassikaal bespreken. Hierbij kun je letterlijk voorlezen wat er bij de opdracht staat omschreven.
Zowel bij het naar voren laten komen van de inleiding en de opdracht via de computer als klassikaal, bepaal je zelf hoe de groepjes worden verdeeld. Het ligt vaak aan de klas, wat de beste oplossing is. Iedere klas is verschillend qua samenwerken, zelfstandig werken en met de computer werken. Het is dus vooral aan jezelf hoe je de groepen gaat verdelen. Wel moet je er rekening mee houden dat er uiteindelijk vier groepen zijn, omdat er ook vier onderdelen zijn, namelijk Gilden & Arbied, Kastelen & Burchten, Ridders & Jonkvrouwen en Wetten & Straffen.
Als de leerlingen weinig ervaring hebben met het maken van een WebQuest en/of het maken van een poster, is het van belang dat u vooraf aan de activiteit de Opdracht en de Handelingen toelicht. De leerlingen weten dan precies wat van hen wordt verwacht.
Probeer duidelijk te maken aan de leerlingen wat er van hun wordt verwacht. Dit kun je doen met behulp van de beoordelingslijst, maar ook door duidelijke afspraken te maken. Suggesties voor afspraken zijn:

  • Rustig werken, zodat niemand anders in de klas last heeft van je.
  • Ruim altijd je spullen op als je moet stoppen.
  • De poster bevat plaatjes en tekst.
  • De poster moet er overzichtelijk uit blijven zien.
  • Alle punten die bij de Handelingen staan moeten zo veel mogelijk in de poster worden verwerkt.
  • Als de poster niet veelzeggend is, moet je er ook nog wat bij vertellen, anders is het vrijblijvend.
  • De poster moet af voor de afgesproken datum.
3) Handelingen

De volgorde waarin uw leerlingen de opdracht uitvoeren is van groot belang. Eerst verzamelen de leerlingen met behulp van de bronnen (die staan vermeld per onderdeel) informatie die betrekking hebben op de vragen. De antwoorden op de vragen verwerken de leerlingen in een collage of eventueel in een andere vorm die tot zijn recht komt in een tentoonstelling. Je kunt de kinderen zelf laten zoeken en hier een interactieve wending aan geven.

 
4) Bronnen

Bij het kopje bronnen, gaat het erom dat de kinderen zelfstandig op Internet naar informatie gaan zoeken. Het is daarom belangrijk dat als de kinderen aan deze WebQuest gaan beginnen, dat ze al enige ervaring hebben met het werken op Internet.

 
5) Beoordeling

Je kunt er voor kiezen om de leerlingen zelf hun poster te laten beoordelen. De score (zie beoordeling) die de leerlingen volgens de beoordelingstabel halen geeft hun namelijk inzicht in hun eigen sterke en zwakke punten. De kinderen krijgen bij die beoordelingstabel geen cijfer. Dit omdat de kinderen zelf beoordelen. Wil je wel een cijfer geven moet je de kinderen van te voren inlichten. Als je een andere (zelfbedachte) beoordeling aan wilt houden, moet je dit ook van te voren melden aan de leerlingen, zodat ze de beoordelingstabel die wij voor de kinderen hebben bedacht niet aan hoeven te houden.

6) Afsluiting
Nadat de kinderen een poster hebben gemaakt kunnen deze gepresenteerd worden aan de rest van de klas. Zo blijft er toch wat interactie tijdens het maken van de WebQuest.

Verder kun je vragen aan de leerlingen wat ze hebben onthouden van de WebQuest en wat ze het allerleukste vonden om te doen.

 
Alternatieve verwerkingsvormen
De kinderen kunnen als extra verwerkingsopdracht een soort autobiografie schrijven over hoe zij in de Middeleeuwen zouden hebben geleefd. De kinderen schrijven in het stuk hoe zij zich zouden voelen, hoe ze zouden wonen en wat ze voor baan hadden. Er zijn natuurlijk nog heel veel meer punten die je kunt verwerken in het verslag. Hierin zijn de kinderen vrij om te kiezen.
 
Tot slot

Deze WebQuest is gemaakt door: Renske Boenink, Bianca van den Heuvel, Saskia Lenstra en Joyce Bloemendaal, studenten van de Marnix Academie () te Utrecht.

Deze WebQuest is gemaakt volgens het principe van de WebQuest. Meer WebQuests zijn te vinden op http://www.webquests.nl/ en http://www.webkwestie.nl (digitheek).