|
|
||
Samenvatting |
|||
Deze WebQuest gaat over het leven in de Middeleeuwen. De volgende onderwerpen komen aan bod:
De kinderen kunnen een van de vier onderdelen uitkiezen.
Daar gaan ze mee aan de slag. Het is de bedoeling dat de kinderen
een poster gaan maken over het gekozen onderwerp. A.d.h.v. diverse
punten kunnen ze de poster samenstellen. Ze kunnen informatie vinden
op de genoemde websites. De kinderen worden door de gehele WebQuest
begeleidt door een echte ridder en een jonkvrouw. |
|||
Diversen | |||
Vakgebied: Geschiedenis en Taal Leerdoelen:
Type WebQuest:Kortlopende WebQuest Tijdsduur:
De kinderen zullen er ongeveer een uur of 2 mee bezig zijn. Dit kan
wel opgesplitst worden in verschillende lessen. |
|||
Benodigde materialen | |||
De materialen die nodig zijn voor het maken van deze WebQuest zijn:
|
|||
Tips bij de beoordeling | |||
De kinderen moeten kritisch (leren) kijken naar hun eigen werk, maar er worden geen echte cijfers aan de poster verbonden. Klik hier voor het beoordelingsschema. |
|||
Toelichting WebQuest-onderdelen | |||
1) Inleiding
Als leerkracht kan je deze WebQuest gebruiken als
aanvulling op je lessen. Je kunt je inleiding van je les aan laten
sluiten aan je les. Je kunt als jonkvrouw of ridder de les openen.
Je hebt dan meteen de motivering van de leertaak behandeld. |
|||
2) Opdracht
Als je ervoor kiest om de inleiding klassikaal te
doen, kun je het beste de opdracht ook klassikaal bespreken. Hierbij
kun je letterlijk voorlezen wat er bij de opdracht staat omschreven.
|
|||
3) Handelingen
De volgorde waarin uw leerlingen de opdracht uitvoeren
is van groot belang. Eerst verzamelen de leerlingen met behulp van
de bronnen (die staan vermeld per onderdeel) informatie die betrekking
hebben op de vragen. De antwoorden op de vragen verwerken de leerlingen
in een collage of eventueel in een andere vorm die tot zijn recht
komt in een tentoonstelling. Je kunt de kinderen zelf laten zoeken
en hier een interactieve wending aan geven. |
|||
4) Bronnen
Bij het kopje bronnen, gaat het erom dat de kinderen
zelfstandig op Internet naar informatie gaan zoeken. Het is daarom
belangrijk dat als de kinderen aan deze WebQuest gaan beginnen, dat
ze al enige ervaring hebben met het werken op Internet. |
|||
5) Beoordeling
Je kunt er voor kiezen om de leerlingen zelf hun poster te laten beoordelen. De score (zie beoordeling) die de leerlingen volgens de beoordelingstabel halen geeft hun namelijk inzicht in hun eigen sterke en zwakke punten. De kinderen krijgen bij die beoordelingstabel geen cijfer. Dit omdat de kinderen zelf beoordelen. Wil je wel een cijfer geven moet je de kinderen van te voren inlichten. Als je een andere (zelfbedachte) beoordeling aan wilt houden, moet je dit ook van te voren melden aan de leerlingen, zodat ze de beoordelingstabel die wij voor de kinderen hebben bedacht niet aan hoeven te houden. |
|||
6) Afsluiting
Nadat de kinderen een poster hebben gemaakt kunnen deze gepresenteerd worden aan de rest van de klas. Zo blijft er toch wat interactie tijdens het maken van de WebQuest. Verder kun je vragen aan de leerlingen wat ze hebben onthouden van de WebQuest en wat ze het allerleukste vonden om te doen. |
|||
Alternatieve verwerkingsvormen | |||
De
kinderen kunnen als extra verwerkingsopdracht een soort autobiografie
schrijven over hoe zij in de Middeleeuwen zouden hebben geleefd. De
kinderen schrijven in het stuk hoe zij zich zouden voelen, hoe ze
zouden wonen en wat ze voor baan hadden. Er zijn natuurlijk nog heel
veel meer punten die je kunt verwerken in het verslag. Hierin zijn
de kinderen vrij om te kiezen. |
|||
Tot slot | |||
Deze WebQuest is gemaakt door: Renske Boenink, Bianca van den Heuvel, Saskia Lenstra en Joyce Bloemendaal, studenten van de Marnix Academie () te Utrecht. Deze WebQuest is gemaakt volgens het principe van de WebQuest. Meer WebQuests zijn te vinden op http://www.webquests.nl/ en http://www.webkwestie.nl (digitheek). |
|||