Verantwoording ontwerp WebQuest:
Algemeen:
Kinderen komen al op zeer jonge leeftijd in contact met techniek en ICT, ze zijn er door geboeid en raken gefascineerd van alle mogelijkheden die het hun kan bieden; ze gaan er echt in op. Vaak komen ze er ook onbewust mee in aanraking. Zij realiseren zich niet eens dat techniek er aan ten grondslag ligt. Iets concreets en tastbaars kunnen vormgeven, waarbij beeldvorming en construeren een belangrijk aspect vormen, is een van de meest wezenlijke leer- en ontwikkelingsmogelijkheden die je een kind kunt bieden waarbij het constructivistisch leren en het stimuleren van de zone van naaste ontwikkeling wezenlijk zijn.
Door de combinatie van ICT en techniek met andere vak- en vormingsgebieden kunnen interessante educatieve digitale toepassingen zoals deze WebQuest ontworpen worden. Het implementeren en combineren van zo een toepassing creëert een rijke onderwijsomgeving die stimulerend, bemoedigend en uitdagend zal werken. Een echte verrijking voor het onderwijs.
Inhoud:
Deze techniek WebQuest biedt de mogelijkheid tot het ontwikkelen bij kinderen van taalvaardigheid en abstract denken. Tevens stimuleren en bevorderen ze, door middel van de praktijkopdracht, ook de fijne motoriek en het samenwerken.
Deze WebQuest gaat inhoudelijk, tastbaar en concreet in op het principe van drijven, zinken, zweven en de manier waarop dit realistisch toegepast wordt in een duikboot.
Ontwerp:
Bedoeling van deze WebQuest is dat de leerlingen alleen of gezamenlijk op zoek gaan naar antwoorden op hun vragen. Belangrijk hierbij is interactie, zelfstandigheid en coöperatieve werkvormen. Op zoek gaan naar de werking van de diverse aspecten van een duikboot wordt gecombineerd met concrete en praktische opdrachten waardoor er uiteindelijk meer diepgang ontstaat.
De kennis en informatie die de leerlingen zelf verzamelen biedt hun de mogelijkheid om aspecten van de werking van een zelfgebouwde duikboot te begrijpen. Ze zullen de werking ervan kunnen verklaren waardoor deze kennis verankerd kan worden in hun cognitieve structuur.
Een en ander wordt ondersteund via vraagstellingen waarop de leerlingen via internet een antwoord moeten zien te vinden.
Benodigde materialen:
Deze WebQuest is zo opgezet dat er bij de praktische
uitvoering ervan zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van dezelfde materialen
die voor de diverse proeven benodigd zijn. Het betreft hoofdzakelijk algemene
verbruiksmaterialen. De aanvullende materialen zijn verkrijgbaar in een winkel
voor dierenbenodigdheden of in een viswinkel.
Omschrijving navigatie in deze WebQuest:
Inleiding:
De Startpagina van de WebQuest is de inleiding op het thema. Hier maken de leerlingen voor het eerst kennis met het onderwerp van de WebQuest en wordt de context beschreven.Hier wordt kort de werking en het principe van het onderwerp van de WebQuest beschreven; ook komt hier de praktische uitwerking / de concrete opdracht aan bod. Hier wordt vermeld dat de leerlingen zelf een aantal proefjes kunnen uitvoeren om de precieze werking van het onderwerp te achterhalen.
Handelingen:
Hier staat duidelijk omschreven wat de opdrachten zijn, waar deze te vinden zijn en wat er van de leerlingen wordt verwacht / wat ze moeten doen. Ook staat er een duidelijke bouwbeschrijving van de uiteindelijke eindopdracht: Het zelf maken van een echt werkende duikboot.
Bronnen:
In de pagina "Handelingen" wordt doorverwezen naar de bronnen die de leerlingen kunnen raadplegen bij zowel de concrete opdrachten en voor het beantwoorden van de vragen. Dij bijbehorende internetlinks (URL's) verwijzen direct naar de te raadplegen internetsites om voorbeelden, aanwijzingen en antwoorden te vinden; hier kan direct op geklikt worden.
Beoordeling:
Hier kunnen de leerlingen zelfcorrigerend het door hun gemaakte werk nakijken; dit betreft zowel de gemaakte vragen als ook de concrete opdrachten en proeven die zijn uitgevoerd. Ter controle van de vragen kunnen de leerlingen de diverse internetbronnen raadplegen welke staan vermeld op de pagina "Bronnen".
Afsluiting:
Hier staat een korte afsluitende motivatie voor het werken met deze WebQuest.
Algemene tips:
Voorbereiding:
Zorg ervoor dat u de benodigde materialen vooraf in
voldoende mate voorradig heeft en dat deze klaarstaan. Laat de kinderen deze
materialen eventueel zelf verzamelen en meebrengen. Zet de computers aan en
controleer of de internetverbinding werkt.
Maak met de leerlingen duidelijke afspraken over de hoeveelheid tijd die
beschikbaar is voor het maken van deze WebQuest en wat u van hen vewacht. Denk
hierbij ook aan extra vervolg- en verdiepingsactiviteiten voor leerlingen die al
eerder klaar zijn.
De WebQuest kan ook als dag- of weektaak worden aangeboden; kinderen werken er
dan gedurende een aantal keer aan.
Suggesties voor vervolgactiviteiten:
Om voor de leerlingen meer diepgang te creëren is het aan te raden om de WebQuest te koppelen aan een museumbezoek. Hierbij denken we bijvoorbeeld aan het maritiem en scheepvaartmuseum te Amsterdam. (www.scheepvaartmuseum.nl)
Er zijn nog meer interssante scheepvaartmusea te bezoeken, we geven enkele links:
Ook kan de WebQuest prima gekoppeld worden aan andere projecten, zaak- en vakgebieden waardoor de WebQuest vakoverstijgend toegepast kan worden en extra verdiepend werkt. De WebQuest kan dan tevens als concrete beeldvormer gebruikt worden.
Differentiatie:
Leerlingen die moeite hebben met de opdrachten of handvaardig niet zo handig zijn kunt u meer begeleiding en tijd geven. Ook kunt u een sterkere leerling of een leerling van een hogere jaargroep samen laten werken met de minder vaardigere leerling.
Tevens kunt u de leerlingen de te maken duikboot laten verfraaien en er elementen aan toe laten voegen waardoor uiterlijk, design en vormgeving ook een belangrijke rol spelen. Dit kunt u extra waarderen.
Tot besluit:
Deze WebQuest werd gemaakt door: Nardie Fanchamps; student Fontys Pabo Limburg.
In opdracht voor: "Profilering Techniek en ICT 2".
Deze WebQuest is het resultaat van een samenwerking met het programma VTB (Verbreding Techniek Basisonderwijs):
zie voor meer WebQuests: www.webquests.nl