Samenvatting |
In de WebQuest
gaan de leerlingen zelf aan de slag met natuurlijke energie.
De leerlinden ervaren dat je met water en wind iets kan laten
bewegen door een simpele constructie. Door het werken met het
werkblad worden ze zich er ook van bewust dat wij in Nederland
veel gebruik maken van de natuurlijke energie. En zo weten de
leerlingen natuurlijk ook dat de elektriciteit in huis een lange
weg aflegt voordat het bij ons in de huizen komt. |
|
Diversen |
Vakgebied |
De leerlingen komen op deze manier in aanraking
met aardrijkskunde, geschiedenis en techniek.
- Aardrijkskunde, hierbij
leren de leerlingen over de fossiele brandstoffen en de natuur
als grootste energiebron.
- Geschiedenis, de ontwikkeling
van het gebruik van natuurlijke energie.
- Techniek, de leerlingen
gaan zelf aan de slag met het maken van een verwerker van
natuurlijke energie.
|
|
|
Leerdoelen: |
- De leerlingen beantwoorden vragen door
de informatie op te zoeken via een website.
- De leerlingen maken een eindproduct met
behulp van een opdrachtenblad.
- De leerlingen worden zich meer bewust
van het gebruik van elektriciteit en natuurlijke energie.
|
|
Type: |
Kortlopende WebQuest:
- Werkblad : 30 minuten
- Windenergie : 45 tot 60 minuten
- Waterenergie : 45 tot 60 minuten
|
|
Aandachtspunten
voor de beoordeling |
|
|
Overzicht
benodigde materialen |
A) windenergie:
- kleine fles (0,5 L )
- kurk
- Grote ijzeren satéprikker (spies)
- Lege wc-rol
- Een stuk touw (ong. 50 cm)
- 4 punaises
- Een autootje
- Schaar of stanley mes
Eventuele voorbereiding:
De leerlingen moeten een vierkant uit het flesje snijden, dit
zou de leerkracht ook zelf alvast kunnen doen, zodat de leerlingen
dit niet zelf hoeven te doen met een stanleymes. Het is veiliger
als de leerkracht het zelf al doet voordat de leerlingen hiermee
aan de slag gaan, ook voor de veiligheid van de vingertjes van
de leerlingen. Zodat er geen mes op tafel hoeft bij de leerlingen.
B) waterenergie:
- grote fles (1,5 L )
- grote satéprikker (spies)
- kurk
- stuk touw (ong. 50 cm)
- stanleymes
- iets om omhoog te halen, bijvoorbeeld
een legopoppetje
Eventuele
voorbereiding:
De leerlingen moet ook bij deze opdracht een vierkant uit de
fles snijden en dat vierkant in 4 gelijke stroken knippen of
snijden. Dit zou de leerkracht ook alvast kunnen doen voordat
de leerlingen aan de slag gaan, dit weer in verband met de veiligheid
voor de vingertjes. Ook moeten er in de kurk 4 sneetjes gemaakt
worden, ook dit zou de leerkracht al van te voren kunnen doen.
Zodat er geen mes op tafel hoeft bij de leerlingen.
|
|
Antwoorden
werkblad |
Ga naar de volgende
site en beantwoord de volgende vragen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektriciteitscentrale
- Probeer zoveel mogelijk in je eigen woorden
het verschil uit te leggen tussen de 2 verschillende soorten
elektriciteitscentrales.
Het
antwoord moet in ieder geval duidelijk maken dat 1 soort
centrale gebruik maakt van fossiele brandstoffen en de andere
van elementen uit de natuur, zoals zon, wind en water.
- Als jij mocht kiezen tussen de 2 verschillende
manieren om elektriciteit op te wekken, welke manier zou
jij kiezen en waarom?
Eigen keuze antwoord,
wel moet het antwoord ondersteund worden door een goed argument.
- Leg in je eigen woorden uit wat ‘rendement’
betekent.
Het antwoord moet duidelijk
maken dat de leerling heeft begrepen dat het de verhouding
is van de energie die eruit komt en de energie die erin
gaat.
- Nu weet je wat rendement betekent, bij
welke soort elektriciteits-centrale zal het rendement het
grootst zijn?
De elektriciteitscentrales
die met fossiele brandstoffen werken hebben het hoogste
rendement, omdat hier zo goed als alles op elkaar afgestemd
kan worden.
Oké, nu gaan we even
kijken naar 2 centrales van de natuurlijke energiebronnen. Ga
eerst naar de volgende site en beantwoord de volgende vragen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Windenergie
- Noem 1 van de belangrijkste voordelen
van het gebruik van windenergie. En waarom is deze zo belangrijk?
(1 goed antwoord is goed)
Vermindering van milieuvervuiling
en de onafhankelijkheid van andere landen.
- Elk voordeel heeft ook zo z’n
nadeel. Wat is het belangrijkste nadeel van het gebruik
van windenergie? (1 goed antwoord is goed)
Het is duurder, de variatie
van het windaanbod en de ruimte.
- Er zijn 5 factoren waar de opbrengst
van een windmolen vanaf hangt. Welke 5 zijn dit?
de windsnelheid, de plaats
waar de turbine staat, het deel van de tijd waarin de turbine
kan draaien, het rotoroppervlak, de hoogte van de turbine.
Nu alleen nog een aantal vraagjes
over waterenergie en dan kun je lekker aan de slag met je handen.
Ga naar de volgende site en beantwoord alleen nog deze vragen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterrad
- Er zijn 4 verschillende vormen van een
waterrad, noem ze alle 4.
Diepslaand waterrad, Onderslaand
waterrad, Middenslaand en terugslaand waterrad, Bovenslaand
waterrad
- Aan het eind van welke eeuw ontstonden
de eerste waterkracht-
centrales?
19de eeuw
- Een molen aangedreven door een waterrad
heet een
Een watermolen
- “Een waterrad maakt het mogelijk
arbeid te verrichten welke de zwaartekracht- en bewegingsenergie
benut.” Wat zou hiermee bedoelt worden?
Dit antwoord moet duidelijk
maken dat de leerling begrepen heeft dat je door stromend
water iets kan verplaatsen en laten bewegen en iets kan
aandrijven.
|
|
Alternatieve
verwerkingsopdrachten |
De WebQuest kan gekoppeld
worden aan diverse aanvullende of alternatieve verwerkingsopdrachten.
|
|
|
Deze WebQuest
is gemaakt door Saskia Aschman, studente van de PABO van de
Haagse Hogeschool
Voor meer WebQuests zie: http://www.webquests.nl/.
|
|