Verantwoording ontwerp WebQuest:
Doelgroep:
Groep 6, 7 en 8 van het Basisonderwijs.
Algemeen:
Kinderen komen al op zeer jonge leeftijd in contact met techniek en ICT, ze zijn er door geboeid en raken gefascineerd van alle mogelijkheden die het hun kan bieden; ze gaan er echt in op. Vaak komen ze er ook onbewust mee in aanraking. Zij realiseren zich niet eens dat techniek er aan ten grondslag ligt. Iets concreets en tastbaars kunnen vormgeven, waarbij beeldvorming en construeren een belangrijk aspect vormen, is een van de meest wezenlijke leer- en ontwikkelingsmogelijkheden die je een kind kunt bieden waarbij het constructivistisch leren en het stimuleren van de zone van naaste ontwikkeling wezenlijk zijn.
Door de combinatie van ICT en techniek met andere vak- en vormingsgebieden kunnen interessante educatieve digitale toepassingen zoals deze WebQuest ontworpen worden. Het implementeren en combineren van zo een toepassing creëert een rijke onderwijsomgeving die stimulerend, bemoedigend en uitdagend zal werken. Een echte verrijking voor het onderwijs.
Inhoud:
Deze techniek WebQuest biedt de mogelijkheid tot het ontwikkelen bij kinderen van taalvaardigheid en abstract denken. Tevens stimuleren en bevorderen ze, door middel van de praktijkopdracht, ook de fijne motoriek en het samenwerken.
Deze WebQuest gaat inhoudelijke, tastbaar en concreet in op het recyclen van papier en het maatschappelijk belang hiervan.
Ontwerp:
Bedoeling van deze WebQuest is dat de leerlingen gezamenlijk op zoek gaan naar antwoorden op hun vragen. Belangrijk hierbij is interactie, zelfstandigheid en coöperatieve werkvormen. Op zoek gaan naar de manier van papier recyclen wordt gecombineerd met concrete en praktische opdrachten waardoor er uiteindelijk meer diepgang ontstaat.
De kennis en informatie die de leerlingen zelf verzamelen biedt hun de mogelijkheid om aspecten van deze materie te begrijpen. Ze zullen de werking ervan kunnen verklaren waardoor deze kennis verankerd kan worden in hun cognitieve structuur.
Een en ander wordt ondersteund via vraagstellingen waarop de leerlingen via internet een antwoord moeten zien te vinden.
Benodigde materialen:
Deze WebQuest is zo opgezet dat er bij de
praktische uitvoering ervan zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van dezelfde
materialen die voor de diverse proeven benodigd zijn. Het betreft hoofdzakelijk
algemene verbruiksmaterialen.
Nodig voor proef 1:
4 bakjes warm water
4 dingen die van papier gemaakt zijn:
stuk wc papier van ongeveer 50 cm
1 bladzijnde van een oude krant
een stuk van een leeg melkpak
koffiefilterzak
Nodig voor het schepraam:
Vliegengaas
Houten latten
Nietpistool en nietjes
Schaar
Zaag en verstek zaag houder
Nodig voor het papier:
Krantenpapier
Tekenpapier, schrijfpapier en oude enveloppen. (maakt het papier steviger)
Water
Emmer
Schepraam
Grote teil met water
Mixer en/of garde
Oude lappen, iets groter dan het schepraam
Waslijn
Wasknijpers
Nodig voor de versiering:
Veertjes
Dunne draadjes
Textiel vezels
Blaadjes
Bloementjes
Ecoline
Enz....
Inleiding:
De Startpagina van de WebQuest is de inleiding op
het thema. Hier maken de leerlingen voor het eerst kennis met het onderwerp van
de WebQuest en wordt de context beschreven.
Opdracht:
Hier wordt kort de werking en het principe van het onderwerp van de WebQuest beschreven; ook komt hier de praktische uitwerking / de concrete opdracht aan bod.
Handelingen:
Hier staat duidelijk omschreven wat de opdrachten zijn, waar deze te vinden zijn en wat er van de leerlingen wordt verwacht / wat ze moeten doen.
Eerst een inleidend proefje gevolgd door een instructiefilm. Daarna gaan de kinderen zelf een schepraam en papier maken.
Bronnen:
Hier staan de bronnen die de leerlingen kunnen raadplegen bij zowel de concrete opdrachten en voor het beantwoorden van de vragen. De bijbehorende internetlinks (URL's) verwijzen direct naar de te raadplegen internetsites om voorbeelden, aanwijzingen en antwoorden te vinden; hier kan direct op geklikt worden.
Beoordeling:
Hier kunnen de leerlingen zelfcorrigerend het door hun gemaakte werk nakijken; dit betreft zowel de gemaakte vragen als ook de concrete opdrachten en proeven die zijn uitgevoerd. Ter controle van de vragen kunnen de leerlingen de diverse internetbronnen raadplegen welke staan vermeld op de pagina "Bronnen".
Afsluiting:
Hier staat een korte afsluitende motivatie voor het werken met deze WebQuest.
Voorbereiding:
Zorg ervoor dat u de benodigde materialen vooraf in
voldoende mate voorradig heeft en dat deze klaarstaan. Laat de kinderen deze
materialen eventueel zelf verzamelen en meebrengen. Zet de computers aan en
controleer of de internetverbinding werkt.
Maak met de leerlingen duidelijke afspraken over de hoeveelheid tijd die
beschikbaar is voor het maken van deze WebQuest.
Maak ook duidelijke afspraken met de kinderen over het gebruik van de materialen en gereedschappen. Geef aan wat u van hen verwacht met betrekking tot het netjes werken en het opruimen van de materialen.
Houd er rekening mee dat er met water wordt gewerkt en kies daarvoor een ruimte die hiervoor geschikt is.
Denk hierbij ook aan extra vervolg- en
verdiepingsactiviteiten voor leerlingen die al eerder klaar zijn.
De WebQuest kan ook als weektaak worden aangeboden; kinderen werken er dan
gedurende een aantal keer aan.
Het schepraam.
Het schepraam laat ik de kinderen zelf maken in deze WebQuest. U kunt er voor kiezen om dit eruit te laten. Wel vind ik het een goede toevoeging omdat de kinderen dan meer praktisch bezig zijn en ook van deze opdracht weer extra leren over een verstekverbinding maken. Daarnaast kunnen de schepramen dan door de lagere groepen ook gebruikt worden. Zij kunnen dan ook met dit thema aan de slag. Wellicht is er een schoolbreed thema van te maken waarin alle groepen met het recyclen van papier bezig zijn.
Voor de extra stevigheid kunt u er voor kiezen om de zijnaden van de schepramen eerst met watervaste houtlijm in te laten smeren voor een nog sterkere verbinding.
Als tussenweg kunt er ook voor kiezen om de latjes op maat en met verstek te laten zagen. Wellicht is er een conciërge op school die dat wil doen of is de plaatselijke bouwmarkt zo aardig om dit te doen.
Differentiatie:
Leerlingen die moeite hebben met de opdrachten of handvaardig niet zo handig zijn kunt u meer begeleiding en tijd geven. Ook kunt u een sterkere leerling of een leerling van een hogere jaargroep samen laten werken met de minder vaardigere leerling.
Tot besluit:
Deze WebQuest werd gemaakt door: Marieke van den Oever; student Fontys Pabo Roermond.
In opdracht voor: "Differentiatie ICT-techniek".