Informatie
voor de leerkracht
A) Algemeen
1) Samenvatting
In deze WebQuest gaan kinderen
op zoek naar de reis die een cacaoboon maakt, voordat het uiteindelijk
chocolade wordt. Ze maken hier uiteindelijk een informatiefolder
over, waarin ze het proces in stapjes beschrijven.
2) Diversen
- Vakgebied: Wereldoriëntatie en Taal - omgevingsonderwijs
- Doelgroep: groep 7 en 8
- Leerdoel 1: Informatie uit teksten leren halen en selecteren.
- Leerdoel 2: Samenwerken
- Leerdoel 3: Werken aan de vaardigheden op de computer.
- Type WebQuest: kortlopend
- Tijdsduur: ongeveer 1 dagdeel (dus de hele ochtend of middag)
3) Aandachtspunten beoordeling WebQuest
Het nakijken:
Voor de stapjes kan je je
voor de productie van cacaoboon tot cacaomassa bijvoorbeeld houden
aan deze site:
Voor de stapjes kan je je
voor de productie van cacaomassa tot chocolade bijvoorbeeld houden
aan deze site:
Houd er rekening mee dat ieder
kind telkens een ander stapje belangrijk vind. Kijk voornamelijk
naar de punten die in de beoordelingmatrix zijn gesteld en naar
de eisen die van te voren zijn gesteld. We zullen ze nog even
herhalen:
Wat moet er allemaal in het
reisverslag komen?
-
Een goede inleiding
-
Alle stappen die de cacaoboon neemt om
chocolade te worden. ( minstens 7 stappen )
-
Ieder stapje heeft een goede en passende
titel.
-
Iedere stap word uitgebreid beschreven,
welke machines, temperatuur, hoeveel tijd neemt dit stapje
in beslag, hoe is de chocolade nu?
-
Bij iedere stap word een bijpassend plaatje
gezocht
-
Een goede afsluiting. Deze mag je zelf
bedenken. Denk aan een chocoladerecept of een stukje tekst
over de verschillende soorten chocolade.
4) Benodigde materialen
Pen, papier en computers.
Ook moet er een printer aanwezig zijn om de plaatjes uit te kunnen
printen.
B) Toelichting
WebQuest-onderdelen
Voor de WebQuest
Wij hebben voor dit onderwerp
gekozen, omdat ieder kind wel eens chocolade eet en dit onderwerp
dus goed past binnen hun leef en beleveniswereld. Wij gaan er
dus vanuit dat de leerlingen geïnteresseerd zullen zijn in
dit onderwerp. Weinig kinderen weten hoe het productieproces in
zijn werk gaat, zo leren ze dus meer achter de chocolade die ze
regelmatig eten.
Voordat je als leerkracht
aan de gang gaat met deze WebQuest is het handig om met het volgende
rekening te houden:
- Deze WebQuest is bedoeld voor groep 7 en 8.
- Bekijk van te voren de WebQuest helemaal, hiermee bedoelen
we vooral de links. Dit zodat je zelf ook weet waar wat te vinden
is.
- Zorg dat er voldoende papier is voor de uitwerking.
- Zorg dat de kinderen al ervaring hebben met de computer, ook
met het knippen en plakken van de plaatjes.
- Geef een leuk introductie op de WebQuest. Laat bijvoorbeeld
cacaobonen zien en zeg dat het chocolade is of zal worden.
Tijdens de WebQuest
Zorg ervoor dat kinderen niet
al te kleine stapjes in het productieproces nemen. Wijs kinderen
erop dat ze ook twee kleine stapjes kunnen samenvoegen tot één.
Als kinderen plaatjes willen printen wijs ze dan op het knippen
en plakken, er kunnen zo meerdere plaatjes op één
pagina.
Mogelijke knelpunten:
Kinderen die niet goed met de computer om kunnen gaan, kunnen
in de war raken op websites. Ook kunnen ze problemen krijgen met
het uitprinten van de plaatjes. Hoe zet ik die in bijvoorbeeld
een word document, zodat er meerdere plaatjes op 1 bladzijde afgedrukt
kunnen worden?
Ook kunnen sommige kinderen
misschien problemen hebben met het ordenen van de gevonden informatie.
C) Suggesties
voor het vervolg
- Presenteren van de bevindingen.
- Een strip maken van de verschillende stappen die gemaakt worden
bij het maken van chocolade.
- De leerlingen laten uitzoeken of andere productieprocessen
ongeveer hetzelfde verlopen. Wat is er hetzelfde? Wat is anders?
- Zelf chocolade laten maken.
Differentiatie
Deze WebQuest bied vele mogelijkheden
tot differentiatie, die je als leerkracht makkelijk kunt toepassen.
Mogelijkheid 1:
Laat de zwakke kinderen in tweetallen werken of laat iedereen
in tweetallen werken waarbij een sterk kind samenwerkt met een
zwakkere.
Mogelijkheid 2:
Geef de betere kinderen van te voren een extra eis mee. Ze moeten
dan per stapje bijvoorbeeld ten minste 10 regels schrijven.
Mogelijkheid 3:
Verlaag de eisen voor de zwakkere kinderen dus in plaats van 10
stapjes maar acht stapjes of verhoog de eisen van de sterkere
kinderen naar twaalf stapjes.
De opdracht is heel vrij,
dus kinderen kunnen goed op hun eigen niveau maken. Ze kunnen
het zo gedetailleerd maken als ze willen. Maak de eisen van een
bepaald verslag goed duidelijk als de kinderen aan het werk zijn,
door ze een beetje te sturen in wat ze uitwerken. Zo blijft het
voor de leerlingen duidelijk en krijg je per leerling als het
goed is het gewenste resultaat.
D) Praktijkvoorbeelden
Sandra Ursinus
Ik loop stage in groep zes,
de kinderen bij mij kunnen heel slecht dingen onthouden, dus als
je wat zegt wat ze stap voor stap moeten doen. Dan vergeten ze
vaak een aantal stappen. Vandaar dat ik de kinderen ook een papier
geef waarom stapsgewijs staat wat ze moeten doen. Zo kunnen de
kinderen gemakkelijk naar de WebQuest toe gaan. Dus eigenlijk
stapsgewijs wat ze moeten doen.
Ik zou de eisen voor het reisverslag
wat lager maken, omdat de WebQuest eigenlijk voor de groepen 7,
8 is bedoeld.
Bij mij in de stageklas hebben
ze nog nooit eerder met een WebQuest gewerkt. Dus vandaar zal
ik eerst een algemene instructie houden over, wat een WebQuest
is en hoe je er mee kan werken.
Ik doe dit aan de hand van
de projector, zo kan iedereen gelijk zien hoe het werkt.
Vervolgens wordt de groep
in tweeën gesplitst, omdat er niet genoeg computers zijn.
Ik begeleid beide groepen. De eerste groep gaat beginnen met de
WebQuest, over chocolade, ik probeer zoveel mogelijk bij die groep
aanwezig te zijn. Dat is vooral omdat ze nog nooit eerder met
een WebQuest hebben gewerkt. Ze werken in tweetallen, dus kunnen
ze elkaar ook helpen.
De andere groep gaat informatie
uit boeken zoeken over chocolade, zodat je ook kan zien dat je
nog meer informatie bronnen hebt. De kinderen weten wel hoe ze
informatie moeten zoeken uit informatie boeken.
Als de kinderen klaar zijn
met de WebQuest en genoeg informatie hebben verzameld, dan gaan
we ruilen. De kinderen die eerst op de computers hebben gezeten
gaan dan nog wat extra informatie verzamelen uit de boeken. Als
de andere groep dan klaar is gaan ze allemaal verder met het mooi
maken van de folder.
Annika Verstoep
Allereerst zijn er op mijn
stageschool niet genoeg computers beschikbaar. Dit maakt het uitvoeren
van een WebQuest lastig. Of ik moet kinderen door de hele school
verspreiden, of steeds maar 6 kinderen eraan laten werken. (Er
zijn namelijk 3 computers beschikbaar in de klas.) Mede om deze
reden hebben de leerlingen nog nooit met een WebQuest gewerkt.
Dit zal dus eerst duidelijk uitgelegd moeten worden, al spreekt
alles aardig voor zich. Ze moeten toch wegwijs gemaakt worden.
Ik loop stage in groep 8,
dus de moeilijkheidsgraad van de WebQuest is wel goed.
Voordat ik hieraan begin,
ga ik eerst klassikaal de voorkennis bespreken. Zo is er in ieder
geval al een basis aanwezig van kennis, die ze later uit kunnen
gaan breiden. Ook probeer ik het meer te laten leven door dingen
mee te nemen. (cacaobonen, chocolaatjes enz. uit bijvoorbeeld
een promotie pakket van een producent)
Het verschilt erg per leerling
hoe handig ze zijn met computers. Om die reden zou ik in tweetallen
te werk gaan. Dan probeer ik kinderen die niet zo goed zijn met
computers samen te zetten met kinderen die er juist erg handig
mee zijn. Zo leert de een van de ander en ontstaan er ook zo min
mogelijk problemen met het gebruik van computers.
De kinderen kunnen verder
zelfstandig aan het werk, want alles wordt duidelijk beschreven.
Ik loop wel rond voor eventuele vragen en natuurlijk ook om aanwijzingen
en tips te geven.
Als de WebQuest is afgerond,
bespreek ik verassende uitkomsten. In het nabespreken gebruik
ik ook hun bevindingen die ze beschreven hebben bij het nawoord.
Zo krijg je een goed beeld van hoe de WebQuest is verlopen. De
folders kunnen neergelegd worden in de klas, zodat de rest de
verschillende folders ook kan bekijken.
Amanda Kuipers
In mijn stageklas ( nu helaas
niet meer ) kan ik onze WebQuest zeer goed gebruiken.
Dit is een zeer open WebQuest
en het is daarom fijn dat ik ze al heb laten kennismaken met een
WebQuest.
Die WebQuest die ze gedaan
hebben was zeer gesloten. Er werd een vraag gesteld en daarbij
kregen ze een link naar het antwoord. Zo krijgen ze dus in een
zeer gesloten vorm door wat Wen webQuest nu eigenlijk is.
Onze WebQuest zou dan een
goed vervolg zijn, ieder kind weet nu hoe een WebQuest werkt.
Ze hebben nu voldoende ervaring
om een stapje verder te gaan. Ze krijgen nu een aantal links waaruit
ze zelf de informatie moeten gaan ordenen.
Zo heb je dus een opbouw in
de WebQuest.
Het thema zal uiteraard zeer
aanspreken. Ze hebben zelf al een keer kaas gemaakt in de klas.
Ze waren heel erg benieuwd hoe dat precies gebeurde.
Zo zullen ze ook heel erg
benieuwd zijn naar hoe chocolade gemaakt word.
In mijn klas kan ieder kind
het niveau van deze WebQuest aan. Alleen zal het ene kind sneller
werken dan een ander kind. Sommige omdat ze het niet kunnen en
sommigen omdat ze het niet willen.
Daarom zou ik het volgende
doen in mijn stageklas. De snelle/sterke kinderen krijgen een
extra eis mee, minimaal tien regels per kopje. De zwakke/langzame
kinderen maken gewoon de opdracht en ik wil zien dat ze hun best
doen. Wanneer de kinderen die het echt niet kunnen maar wel gewoon
werken het niet af hebben is het niet erg. Maar ik verwacht wel
dat iedereen goed ze best doet, doet een kind dat niet dan wil
ik toch zien dat het af is.
D) Tot slot
Deze WebQuest is gemaakt door:
- Amanda Kuipers
- Sandra Ursinus
- Annika Verstoep
|