Van aardappel tot friet 

Leerkracht

A) Algemeen

Samenvatting

Deze WebQuest gaat over het proces: 'van aardappel tot friet'. Veel kinderen vinden friet erg lekker, maar weten niet precies hoe het gemaakt wordt. Op deze WebQuest zien ze een informatief filmpje over het productieproces. Ze beantwoorden vragen, kijken op websites en beginnen dan aan een eigen ontwerp van een frietzak. Op de frietzak moet het productieproces van aardappel tot friet worden afgebeeld.

Diversen

Vakgebied: Wereldoriëntatie en omgevingsonderwijs

Doelgroep: groep 7 en/of 8

Leerdoel 1: Ze leren het productieproces kennen en kunnen dit toepassen.

Leerdoel 2: Ze leren creatief bezig te zijn, door zelf een ontwerp te maken en uit te voeren.

Leerdoel 3: Ze leren informatie van een website te ordenen en te gebruiken.

Type WebQuest: Kortlopend

Tijdsduur: 4 uur

Aandachtspunten beoordeling WebQuest:

Ze worden niet alleen beoordeelt op het eindproduct (de frietzak) maar ook op de andere onderdelen waarmee ze aan het werk zijn geweest. Dit zijn de antwoorden op de vragen die ze hebben gemaakt. Bij de frietzak wordt er gelet op:

  • Plaatjes en tekeningen
  • Woordgebruik in de tekstjes
  • De keuze van de tekstjes
  • Het geheel (lay-out)

Bij de beoordeling staat een beoordelingsschema dat de kinderen kunnen gebruiken. U kunt dit zelf ook toepassen bij het nakijken van het werk dat de kinderen hebben gedaan.

Benodigde materialen

  • A4-papier
  • tekenmateriaal
  • lijm
  • schaar

B) Toelichting WebQuest-onderdelen

Instructie:

Als u instructie geeft aan de leerlingen vermeldt u dan dat ze gebruik gaan maken van het internet. Ze mogen alleen naar de aangegeven websites gaan en niet zelf gaan surfen.

Inhoudelijk

Bij stap 1 gaan ze een filmpje kijken. Het is een kort filmpje van ongeveer 2 minuten. Ze moeten goed opletten, want hierover krijgen ze vragen in de WebQuest.Bij de 2e stap wordt hun kennis getest over aardappels en friet. Het is ook een leuke manier om meer te weten te komen over het onderwerp. Bij stap 3 gaan ze plaatjes bekijken op een website. Deze geven via een leuke manier aan hoe het productieproces precies in zijn werk gaat. De kinderen kunnen deze plaatjes ook gebruiken bij het ontwerpen van de frietzak. Bij stap 4 gaan ze zelf verder informatie zoeken. Ze hoeven alleen maar op de links te klikken en komen op de sites. Deze hebben allemaal onderdelen voor kinderen erop staan en zijn qua inhoud en opmaak aantrekkelijk voor ze. Bij stappen 5,6 en 7 gaan ze aan de slag met het ontwerpen en maken van de frietzak. Ze mogen helemaal zelf weten hoe ze het gaan maken. Er staat wel als voorbeeld genoemd hoe ze de frietzak kunnen maken van papier. Bij stap 8 gaan de leerlingen hun werk beoordelen en nakijken. Bij de beoordeling kunnen ze zien waar op gelet wordt en verbeteren aanbrengen in hun werk.

Inlevereisen

Ze leveren de antwoorden op de vragen en het eindproduct in bij u. Ze hoeven het niet gelijk de 1e keer in de leveren. Als ze de beoordeling hebben gedaan bij zichzelf mogen ze verbeteren aan brengen bij het ontwerp van het frietzakje.

Groepssamenstelling:

Er is bij deze WebQuest geen sprake van groepswerk. De kinderen zijn zelfstandig bezig hiermee. Ze maken allemaal een eigen ontwerp van een frietzakje en worden hierop beoordeeld.

Wijze van begeleiden, motiveren

Als de kinderen ergens niet uitkomen kunt u bij ze gaan zitten aan de computer en samen oplossingen zoeken. Als ze niet wegwijs kunnen worden op de websites kunt u aangeven waar ze het beste kunnen kijken en zoeken naar informatie. Het is vooral belangrijk dat u de klas motiveert om aan de WebQuest te beginnen. Leg bijvoorbeeld uit waarom ze ermee aan de slag gaan: Omdat ze misschien wel graag friet eten, maar niet weten hoe het precies gemaakt wordt. Als er aardappelbedrijven/fabrieken in uw woonomgeving zijn, kunt u ook aangeven dat het productieproces van aardappel tot friet, zich daar afspeelt. Dit sluit aan bij hun leef- en belevingswereld en is dus ook interessant voor de kinderen.

C) Tot slot

De WebQuest is gemaakt door:

  • Shelby van Andel, Merel Veth en Jeanine Schaap.