![](images/Wb2.gif) |
|
![](images/Wb1.gif) |
![](images/links2.jpg) |
![](images/centre2.jpg) |
![](images/rechts2.jpg) |
![](images/Wf2.gif) |
|
![](images/Wf1.gif) |
|
Leerkracht
Samenvatting |
In deze WebQuest leren de leerlingen kijken naar andere geloven. Het is de bedoeling dat zij vanuit het eigen geloof; de Islam, zien dat er ook overeenkomsten en verschillen zijn met andere geloven. |
Onder het kopje ' handelingen' staan een aantal vragen die de leerlingen kunnen beantwoorden aan de hand van bronnen, die te vinden zijn onder het kopje ' bronnen'. Bij iedere vraag staat welk(e) bron(nen) zij kunnen gebruiken. Als de leerlingen alle vragen hebben gemaakt hebben zij al een beter beeld over de andere geloven. Zij hebben dan onder andere kennisgemaakt met heiligen, boeken en boodschappers van het Christendom, Jodendom, Hindoeisme en Boedhisme. |
Diversen |
Vakgebied: |
Godsdienst |
|
|
Leerdoel 1: |
Het kennen van de zes geloofsvoorwaaden van de Islam. |
|
|
Leerdoel 2: |
Het opzoeken van de zes geloofsvoorwaarden van de Islam binnen het christendom |
|
|
Leerdoel 3: |
Het opzoeken van de zes geloofsvoorwaarden van de Islam binnen het Jodendom |
Leerdoel 4:
Leerdoel 5:
|
Het opzoeken van de zes geloofsvoorwaarden van de Islam binnen het Hindoeïsme.
Een vergelijking kunnen maken tussen de verschillende geloven, gezien vanuit de Islam.
|
Type WebQuest: |
De WebQuest laat de kinderen vragen beantwoorden over het geloof. Na het maken van de vragen maken de leerlingen een verslag. In dit verslag gaan ze nader in op een van de geloofsvoorwaarden van de Islam en benoemen hierbij andere geloven. |
|
|
Tijdsduur: |
Een dagdeel |
|
|
|
Aandachtspunten voor de beoordeling
|
Hier staan de uitwerkingen van het antwoordblad |
|
Materialen |
Computer, werkblad, |
|
Toelichting
WebQuestonderdelen |
|
Inleiding: Hierin wordt er voor de leerlingen kort beschreven waar de WebQuest over gaat. |
|
Opdracht: Hier staat beschreven wat de leerlingen moeten doen. |
|
Handelingen: De opdrachten staan hier beschreven, met een verwijzing naar de bronnummers. |
|
Bronnen: De bronnen die de leerlingen kunnen gebruiken bij het maken van de vragen. |
|
Beoordeling: Hier staat waar de leerlingen op beoordeeld gaan worden. |
|
Afsluiting |
|
Alternatieve
verwerkingsopdrachten |
de eindopdracht kan zowel individueel als met de klas gedaan worden. Er zou na afloop een discussie kunnen plaatsvinden, over godsdiensten. |
|
Tot slot |
Deze WebQuest is gemaakt door:
Akke Hak, Roel Zwemmer, Sytske Wiegersma en Sara Beekman.
Vier studenten Educational Design Management and Media aan de Universiteit Twente.
In opdracht van Islamitische basisschool Al-Ummah te Enschede.
En David Bezemer heeft de dag weer gered voor deze a-technici!
|
|
|
![](images/Wf3.gif) |
|
![](images/Wf4.gif) |