Leerkracht In deze WebQuest gaan leerlingen bezig met het onderwerp magnetisme. De WebQuest is zowel geschikt voor twee-tallen als voor individuen. Op deze pagina vindt u onder het kopje 'diversen', informatie over het vakgebied, de leerdoelen, het type WebQuest en de tijdsduur.
|
|||||||||||||||||||||||||||
Materialen | |||||||||||||||||||||||||||
Doe-opdracht algemeen: (van alles 1 per klas) - kleurpotlood - schaat - gum - boek - punaise - broodtrommel - nietmachine Doe-opdracht elektromagneet: (voor ieder groepje apart) - magneet (evt. van een schoolbord) - grote batterij (4,5 volt) - stroomdraad (min. 2 meter) - stalen spijker (10 centimeter) - schaar - plakband - paperclips |
|||||||||||||||||||||||||||
Aandachtspunten | |||||||||||||||||||||||||||
De WebQuest is prima te doen in tweetallen maar ook alleen kan de leerling de opdrachten prima maken. Als er wordt besloten tweetallen te maken is het verstandig om groep 7 en 8 te mengen. Werkt de leerling alleen, dan is de WebQuest het meest geschikt voor groep 8. | |||||||||||||||||||||||||||
De vragenlijst dient bij de leerkracht te worden ingeleverd. De leerkracht kan deze dan nakijken zodat de leerling bij de beoordeling zichzelf punten kan toekennen. Er kan voor worden gekozen de leerlingen het zelf te laten nakijken. De uitwerkingen van de vragenlijst staat onder aan deze pagina onder de kop 'bronnen leerkracht'. |
De doe-opdracht kan alleen uitgevoerd worden als alle materialen aanwezig zijn. In de materialen lijst hierboven kunt u zien wat de benodigdheden zijn per groepje en met welke materialen de groepjes samen kunnen doen. Mochten de leerlingen niet op een computer met een aangesloten (netwerk-) printer zitten, is het aan te raden de werkbladen van te voren al uit te printen. Leg de objecten die nodig zijn voor de doe-opdracht klaar op een toegankelijke plek. |
||||||||||||||||||||||||||
Uitleg inhoud site | |||||||||||||||||||||||||||
Opdracht | |||||||||||||||||||||||||||
In de kop 'opdracht' wordt de leerlingen verteld wat de opdracht inhoud. | |||||||||||||||||||||||||||
Handelingen | |||||||||||||||||||||||||||
De handelingen vertellen de leerlingen stap voor stap wat ze moeten doen. Ze beginnen met het maken van de vragen. Hiervoor gebruiken ze een vijftal bronnen. De vragen leveren ze in bij de leerkracht waarna ze verder gaan met de doe-opdracht. | |||||||||||||||||||||||||||
Bronnen | |||||||||||||||||||||||||||
Onder de kop 'bronnen' staan de vijf te gebruiken bronnen voor de leerlingen. | |||||||||||||||||||||||||||
Beoordeling | |||||||||||||||||||||||||||
De leerlingen kunnen zichzelf bij de beoordeling zelf beoordelen. Er staat aangegeven waar de verschillende cijfers voor staan. Als ze zelf de cijfers optellen komt er een eindscore uit. | |||||||||||||||||||||||||||
Afsluiting | |||||||||||||||||||||||||||
De afsluiting is er om de leerlingen de bedanken voor de inzet! |
|||||||||||||||||||||||||||
Bronnen leerkracht | |||||||||||||||||||||||||||
Antwoordenblad Vragen leerlingen doe-opdracht Woordenlijst leerling |
|||||||||||||||||||||||||||
Tot slot | |||||||||||||||||||||||||||
Aangeraden wordt, de WebQuest eerst zelf een keer te doorlopen. Eventueel kan er voor worden gekozen de werkbladen van de vragen en doe-opdracht al uit te printen voor de leerlingen. |
|||||||||||||||||||||||||||