Leerkracht taalvaardigheden. Deze onderdelen worden beide afzonderlijk getest. De scores die aan de leerlingen worden toebedeeld, zijn te berekenen aan de hand van de matrix onderaan dit gedeelte. Klik hier voor een printbare versie hiervan
|
||||||
Deze WebQuest is gemaakt voor leerlingen uit groep 6, 7 en 8 van het basisonderwijs. De WebQuest kan zowel gebruikt worden bij het vak wereldoriëntatie als bij het oefenen van de taalvaardigheid. De WebQuest is geschikt om de leerlingen in tweetallen achter de computer te laten werken. Buiten dat de leerlingen moeten kunnen omgaan met de computer is er voor de leerlingen geen verdere voorkennis vereist Dit is een kortlopende WebQuest. De leerlingen zullen er ongeveer 2 uur mee bezig zijn. Het computer gedeelte zelf kost de leerling een half uur.
|
||||||
Einddoelen | ||||||
De doelstelling van deze WebQuest is dat de leerlingen een logboek kunnen schrijven en vragen beantwoorden op het gebied van wereldoriëntatie, door gebruik te maken van de op het internet verstrekte informatie. De leerlingen doet meer kennis op over:
Gedurende de WebQuest worden een aantal specifieke vaardigheden geoefend:
Indien er voor gekozen wordt het computergedeelte van de WebQuest in tweetallen uit te laten voeren, leren de leerlingen samen werken en zich aan elkaar aanpassen (de ene leerling leest sneller dan de andere). |
||||||
Begeleiding leerkracht | ||||||
De WebQuest bestaat uit twee onderdelen. Het eerste gedeelte voeren de leerlingen uit achter de computer het andere gedeelte is schriftelijk. Het gedeelte achter de computer kan in tweetallen worden uitgevoerd. Het formeren van groepjes kan het beste door u, als leerkracht, bepaald worden. Belangrijk is erop toe te zien dat de groepjes allen over een gemiddelde kennis van computervaardigheden beschikken Bij het computeronderdeel beantwoorden de leerlingen de, op het werkblad vermelde, vragen met behulp van bronnen op internet. Het schriftelijke gedeelte wordt in ieder geval individueel uitgevoerd. Bij dit onderdeel verwerken ze de op het internet gevonden antwoorden in een logboek. De WebQuest kan zowel gebruikt worden bij het vak wereldoriëntatie als bij het oefenen van de taalvaardigheid. Bij het onderdeel wereldoriëntatie, ligt de nadruk op geschiedenis. Het is mogelijk dat de kinderen zich eerst inlezen in het onderwerp, maar dit is niet noodzakelijk. Hoe meer computers er aanwezig zijn, hoe sneller de gehele klas klaar is met de WebQuest. De leerlingen moeten namelijk eerst achter de computer hebben gezeten, voordat ze kunnen beginnen met het schrijven van het logboek. Veel computers in de klas is echter geen noodzaak. Doordat het computergedeelte van deze WebQuest en groepjes van twee uitgevoerd kan worden, zal deze WebQuest sowieso relatief sneller verlopen. De totale tijdsduur is anderhalf à 2 uur. De leerlingen zullen ongeveer een drie kwartier met het beantwoorden van de vragen bezig zijn en daarna een uur tot anderhalf uur met het schrijven van het logboek. Dit geeft de mogelijkheid dat zodra een groepje het computeronderdeel heeft doorlopen, het volgende groepje kan beginnen. Noodzakelijke vaardigheden leerkracht: De WebQuest is zowel geschikt voor beginnende als ervaren leerkrachten. Belangrijk is alleen wel de volgende vaardigheden te beheersen: De leerkracht moet zich bewust zijn van de opdracht: het schrijven van het logboek. Dit zal waarschijnlijk de meeste begeleiding nodig hebben. De leerkracht moet de werking van de interne links weten, zodat bij onduidelijkheden tijdens het doorlopen van de WebQuest, de leerkracht de leerlingen naar het juiste gedeelte van de WebQuest kan leiden.
Zo kunt u als leerkracht de leerlingen bij de WebQuest begeleiden: Print voor iedere leerling een werkblad uit. In dit werkblad staan de vragen die de leerlingen moeten beantwoorden en tips voor het schrijven van het logboek. U vindt het werkblad onder het kopje “documenten”. Vertel de leerlingen kort iets over de WebQuest. Vermeld hierbij: Of ze alleen of in tweetallen aan het computergedeelte zullen werken Dat ze in het computergedeelte antwoorden op de vragen gesteld in het werkblad moeten opzoeken. Dat ze de vragen individueel moeten opschrijven. Nadat ze klaar zijn met de vragen kunnen ze beginnen aan het schrijven van het logboek. Dit doen ze achter hun eigen tafeltjes. Dat ze de gevonden vragen moeten verwerken in hun logboek Nadat ze het logboek hebben geschreven het evaluatieformulier, gegeven in het werkblad, mogen invullen. Een logboek is een soort dagboek dat iemand schrijft, waarin dingen die hij of zij heeft meegemaakt, staan opgeschreven. In deze opdracht gaan de leerlingen dus schrijven over de ontdekkingsreis die zij hebben gemaakt. In het logboek moeten de leerlingen de antwoorden op de vragen van het werkblad verwerken, het is echter de bedoeling dat ze om de antwoorden heen zelf een verhaal verzinnen, waarin het net lijkt of ze het zelf allemaal hebben meegemaakt. Bij het schrijven van het logboek moet er gelet worden op de volgende punten: Het logboek wordt eerst in het klad geschreven en dan in het net Het logboek wordt in de goede tijdvolgorde geschreven Er moet gelet worden op de tijd waarin het logboek zich afspeelt. Er kunnen dus geen auto’s, computers o.i.d. in voorkomen. Het verhaal moet leuk zijn om te lezen. Alle antwoorden op de vragen die eerder opgezocht moesten worden, moeten in het logboek staan. Spellingsfouten moeten zo veel mogelijk vermeden worden Er moet gebruik worden gemaakt van hoofdletters, punten en komma’s Het verhaal dient een lengte van ongeveer twee geschreven A4 kantjes te hebben. Neem deze punten met de leerlingen door! Geef de leerlingen ook een voorbeeld van een logboek en hoe ze een vraag in hun logboek kunnen verwerken. U kunt hiervoor het voorbeeld hieronder gebruiken. Vraag: Wat is de taak van een scheepsmaatje aan boord van een schip? Antwoord: Scheepsmaatjes houden het schip schoon, helpen met kleine reparaties en helpen de andere mensen op het schip wanneer zij daarom vragen. Logboek: 11 september 1492 Ik ben heel hard aan het werk op het schip. Ik moet elke dag de vloeren van het schip boenen en de keuken schoonmaken. Ik mag soms ook helpen om kleine dingen te repareren, dat is leuker dan schoonmaken. Andere mensen op het schip vragen soms ook of ik ze help, laatst vroeg de onderkapitein of ik zijn kamer wilde opruimen. Hij heeft een hele mooie kamer, zeker vergeleken met onze hangmatten beneden in het schip… Er zijn een aantal punten waar u als leerkracht op kan letten: Wanneer de leerlingen in tweetallen werken kan het gebeuren dat één van de twee alles doet en de ander er naast zit, hier zou u de leerlingen op aan kunnen spreken. Bij het computergedeelte zoeken de leerlingen de antwoorden op de vragen, de leerlingen moeten de gevonden antwoorden individueel in hun werkblad opschrijven, omdat het logboek ook individueel gemaakt wordt. Het is altijd interessant wanneer er iets nieuws gedaan wordt in de klas. Afhankelijk of de computers in de klas zelf staan, zou het kunnen voorkomen dat andere leerlingen, die nog niet zijn geweest bij de computers blijven kijken. Probeer dit zo veel mogelijk te voorkomen, want dit leidt de leerlingen die achter de computers zitten ook af. Nadat de leerlingen de vragen hebben beantwoord kunnen ze achter hun eigen tafel het logboek gaan schrijven. Let erop dat de leerlingen het logboek eerst in het klad en later in het net schrijven. De leerlingen zouden er moeite mee kunnen hebben om precies te begrijpen wat de opdracht is. U kunt als leerkracht langslopen om te kijken of ze het snappen en vragen beantwoorden waar dat nodig is. Na de les De leerlingen worden op twee verschillende vaardigheden getest. Zowel op het gebied van informatievaardigheden als op taalvaardigheden. Deze onderdelen worden beide afzonderlijk getest. De scores die aan de leerlingen worden toebedeeld, zijn te berekenen aan de hand van de matrix onderaan dit gedeelte. Klik hier voor een printbare versie hiervan. |
||||||
Bronvermelding | ||||||
Bronvermelding
Websites gebruikt ter informatie voor het maken van de WebQuest: Websites die worden gebruikt bij het beantwoorden van de vragen: http://histoportal.com/columbus.htm http://www.teleacnot.nl/sites/schooltv/vroeger_en_zo/vz_werkstuk/vz_columbus.shtml http://home.hccnet.nl/l.th.dirksz/w_kombuis_scheepvaartgeschiedenis17.htm Websites waar de illustraties vanaf komen: http://www.abcteach.com/MonthtoMonth/October/images/color27.gif http://www.preschoolcoloringbook.com/color/pic/cpchris1.jpg |
||||||
Documenten | ||||||
Hier vindt u de worddocumenten: Wanneer u deze wilt uitprinten klikt u met de rechtermuisknop op de link en kies daar voor deze optie. Beoordelingsmatrix voor de leerling Beoordelingsmatrix voor de leraar
|
||||||
Tot slot | ||||||
Deze webquest is gemaakt door:
|
||||||