Leerkracht

Op deze pagina is informatie te vinden voor de leerkrachten. Stapsgewijs zal er een toelichting worden gegeven over de verschillende onderdelen van de webquest.

Inleiding

Deze webquest is ontworpen in opdracht van de Ververs Foundation, in samenwerking met vier studenten Toegepaste Onderwijskunde van de Universiteit Twente. Het onderwerp van de webquest is verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog, en sluit aan bij het vak geschiedenis. De leerlingen krijgen de rol van verzetsstrijder toegewezen en doorlopen op die manier de webquest. Ze moeten een aantal opdrachten vervullen waarbij de antwoorden op een antwoordenblad worden ingevuld. Als eindopdracht maken ze een pagina van een geheime krant, wat uiteindelijk een muurkrant zal worden.

Klik hier om het antwoordenblad voor de leerlingen uit te printen.
Klik hier om het antwoordenblad voor de leerkracht uit te printen

Leerlingen en vakgebied

De doelgroep van deze webquest zijn leerlingen van groep 7 van het basisonderwijs. Bij het doorlopen van de webquest krijgen de leerlingen behalve geschiedenisles, ook te maken met aspecten van uit het Nederlandse taalonderwijs. Deze zijn terug te vinden in de vier deelopdrachten en de vijfde eindopdracht.
De webquest hebben we ontworpen aan de hand van de geschiedenis methode 'Bij de tijd" deel 3. De webquest sluit aan bij hoofdstuk 6, les 3. Bij het ontwerpen van de webquest zijn we er vanuit gegaan dat de leerlingen de lesstof in voorgaande lessen behandeld hebben. Leerlingen moeten over enige kennis beschikken van de Tweede Wereldoorlog om deze webquest goed te kunnen doorlopen. Ze moeten het ontstaan van de oorlog weten, belangrijke data, en een aantal hoofdpersonen kennen (Hitler, Joden). Ook moeten de leerlingen beschikken over een aantal basisvaardigheden in omgang met de computer (printen/ omgaan met internet/ pagina kunnen openen en sluiten).

Einddoelen

De leerlingen:

  • leren dat het in de Tweede Wereldoorlog moeilijk was de juiste keuzes te maken
  • leren dat het verzet tegen de Duitsers in de oorlog steeds groeide
  • leren dat er NSB'ers waren die de Duitsers hielpen
  • leren wat jodenvervolging in hield

Specifieke vaardigheden:

  • Iets creatiefs maken (muurkrant)
  • Samenwerken, overleggen, afspraken maken
  • Goede informatiebronnen hanteren
  • Goed taalgebruik toepassen

Handelingen

Er zijn vier deelopdrachten die de leerlingen individueel moeten beantwoorden. Deze antwoorden kunnen zij kwijt op het hier voor bestemde antwoordenblad. Wij raden aan het antwoordenblad vooraf uit te delen, het antwoordenblad is hieronder te downloaden. Deze opdrachten maken de leerlingen tijdens het werken achter de computer. Als eindopdracht (opdracht 5) maken de leerlingen in tweetallen een muurkrant op A3 formaat.
De gehele webquest, met vier opdrachten en eindopdracht neemt twee uur in beslag. Er kan voor gekozen worden dat het gehele traject in één middag wordt afgerond, maar er kan ook voor gekozen worden om het traject op te delen in twee keer een uur. In het eerste uur wordt de webquest door lopen, en de vier opdrachten gemaakt, in het tweede uur wordt de muurkrant gemaakt.
De tweetallen moeten worden gevormd door de leerkracht, het twee leerlingen die verschillen van niveau, zodat deze elkaar kunnen compenseren.
Het is de bedoeling dat de leerlingen zelfstandig de webquest doorlopen. Het is dus niet noodzakelijk dat er een leerkracht aanwezig is in de computerruimte. De webquest is duidelijk genoeg, en mochten de leerlingen toch vragen hebben dan kunnen ze die aan elkaar stellen.
De leerlingen werken individueel aan de webquest. Ze hebben dus een eigen computer nodig. Het is mogelijk om de klas op te splitsen, mochten er niet genoeg computers in de school aanwezig zijn. Het is wel de bedoeling dat eerst de webquest wordt doorlopen en daarna de muurkrant wordt gemaakt.
De leerlingen moeten wel het nodige van de Tweede Wereldoorlog afweten, maar hoeven zich niet extra in te lezen voordat ze van start gaan met de webquest.

Bronnen

We maken het meest gebruik van internetbronnen. Voor het maken van de muurkrant mogen de leerlingen ook gebruik maken van de boeken die op school aanwezig zijn en gaan over de Tweede Wereldoorlog. Als extra worden er een aantal tips gegeven voor leuke leesboeken, bij het kopje afsluiting.
Leerlingen kunnen de eindopdracht ook zelfstandig maken. De webquest bevat een duidelijke uitleg. Mochten de leerlingen toch nog vragen hebben, dan kunnen ze bij medeleerlingen terecht, of anders bij de leerkracht (mochten ze er echt niet uit kunnen komen)

Beoordeling

De beoordeling van de opdrachten is te vinden onder het kopje beoordeling. Hier staat schematisch wijs weergegeven op welke aspecten leerlingen punten kunnen scoren en hoeveel.

Leermoment

Voor ons was het boeiend om deze webquest te maken. We hebben geleerd om ons in te leven in de doelgroep, juiste bronnen te zoeken, contacten onderhouden met de doelgroep, samenwerken, opmaak van een webquest en hoe je een onderwijskundige traject dient te doorlopen.

Bronvermelding

We hebben gebruik gemaakt van de sites die te vinden zijn onder het kopje infobronnen. Verder hebben we afbeeldingen gezocht met behulp van diverse zoekmachines. Verder hebben wij gebruik gemaakt van de volgende boeken:

  • J. Engbers &J. den Otter.(2000). Bij de tijd, deel 3 Den Bosch:Malmberg
  • Posner, J.P. & Rudnitsky, A.N.(2001). Course design, a guide to curriculum development for teachers. New York: Longman
  • Smith, P.L. & Ragan, J.T. (1999). Instructional Design. New York: Wiley

We bedanken de docenten en Martijn Melenhorst voor de hulp en realisatie van deze webquest!
Voor meer (informatie over) webquests verwijzen we je naar http://www.webquests.nl/
Voor contact met de makers klik hier:Contact