Leerkracht
A)
Algemeen
We hebben deze website gemaakt
om de kinderen zelf onderzoek te laten doen. Waar komt hun naam
vandaan? wat zijn familiewapens? Dit onderwerp sluit aan op de belevingswereld
van het kind. Het wordt daardoor aantrekkelijker om deze site te
bekijken voor de kinderen.
Titel: |
Geschiedenis van de achternaam |
Onderwerp: |
Achternamen, familiewapens, geschiedenis |
Vakgebied: |
Geschiedenis |
Schooltype |
Basisonderwijs |
Bestemd voor de: |
Bovenbouw |
Uitgevoerd: |
In groepjes van vier |
Tijd investering voor leerlingen
- Voorbereiding: 30 min doorlezen webquest
plus overleg!
- Uitvoering: 45 à 60 min. opdrachten maken.
- Nabespreking: 30 min. kleine presentatie per
groep.
Opbrengst
- Getypt verslag over familienaam.
- Ontwerp familiewapen
- Familiewapen
- Korte presentatie
Leerpunten
- Herkomst van achternamen
- Betekenis achternamen
- Ontstaan familiewapen
- Betekenis familiewapen
- Samenwerken
Wijze van begeleiden
- Begeleidende, motiverende
en stimulerende rol.
Aandachtspunten
beoordeling WebQuest
- Op volledigheid,
netheid, ontwerp, originaliteit en spelling.
Benodigde
materialen
- kleurpotloden, viltstift,
krijt of verf nodig.
Extra materialen
- Internet pagina's
- Bibliotheek/ geschiedenis
boeken
- Knutselmaterialen
B)
Toelichting WebQuest-onderdelen
Tips
-
Gebruik deze webquest voor drie lessen.
-
les 1. Inleiding, voorbereiding.
-
les 2. verslag achternamen/ uitvoering.
-
les 3. Familiewapen uitwerken.
C)
Suggesties voor het vervolg
Extra lessen, omgevingsonderwijs
- Laat de kinderen thuis
naar hun eigen familie onderzoek doen. Denk dan aan het
tot stand komen van de eigen achternaam. Misschien hebben sommige
kinderen wel een eigen familie wapen. Laat ze hier een verslag
over schrijven met verwijzingen naar hun eigen geschiedenis.
- Laat de kinderen onderzoek doen in hun
eigen buurt. Denk dan aan straatnamen. Dit kan je ook klassikaal
doen, neem de kinderen mee de straat op. Waar staat de school?
In een schilderswijk (denk aan Pieter de Hoog) In een prinsen
buurt? (Bernardt Singel) En ga dan met de kinderen kijken waar
die namen vandaan komen. Als leerkracht weet je bijvoorbeeld
wel waar de namen vandaan komen maar de kinderen misschien nog
niet. Dit kan je ook met je eigen school naam doen.
D) Praktijkvoorbeelden
In
de omgeving van onze school hebben we namen opgezocht van straten,
de school en achternamen. Daar hebben we een onderzoek naar gedaan
d.m.v. de computers. De kinderen hebben daarna een verslag van deze
opdracht gemaakt.
D) Tot slot
Deze WebQuest is ontwikkeld door
Bernadette de Leeuw en Ilse van der Spoel, studenten
van de Marnix Academie te Utrecht. |