Voor
de leerkracht
vakken: |
aardrijkskunde, geschiedenis, begrijpend
lezen, ict |
doelen: |
de leerlingen ontdekken meer over de achtergrond
van hun eigen buurt en straat de leerlingen weten waar straatnamen
vandaan komen de leerlingen leren op de computer te werken
met zoekmachines, met namen: www.wikipedia.nl
en www.davindi.nl
de leerlingen leren hun bevindingen te verwoorden |
materialen: |
per drietal één computer, pen
en papier. |
Opzet
De les is in te delen in 4 delen. U kunt de drie
vooronderzoek en het schrijven van het artikel ieder op een apart
dag(deel) laten plaatsvinden. Reken op minimaal 1 uur per onderdeel.
U kunt de les beginnen met de vraag wie de straatnaam waar de
school aan staat kan verklaren. U heeft zelf al opgezocht wat
het antwoord is en kunt hier dus de nodige informatie over geven.
U zegt dat ze zelf ook gaan uitzoeken waar hun straatnaam vandaan
komt. Hiervoor gebruiken ze een computer. Op de computer maken
ze een verslag van hun bevindingen die ze met de zoekmachines
opgezocht hebben. Zeg duidelijk dat ze de voorgeschreven zoekmachines
moeten gebruiken (www.wikipedia.nl,
www.davindi.nl)
en pas als laatste redmiddel www.google.nl.
Dit omdat op deze site zoveel informatie staat dat kinderen snel
de weg kwijt kunnen raken.
Vertel de leerlingen wat ze uiteindelijk als eindresultaat moeten
inleveren. Namelijk een verslag dat er overzichtelijk uit ziet
door het gebruik van kopjes/onderwerpen. Vertel ook kort waar
op gelet wordt bij het beoordelen (zie de beoordeling )
Als de kinderen weinig met computers gewerkt hebben legt u nog
kort uit hoe je ook alweer moet plakken en knippen en opslaan,
of u zorgt er voor dat bij elk groepje een behendige computergebruiker
zit. De leerlingen kunnen hierbij ook elkaar helpen.
Vertel waar ze de opdracht kunnen vinden, namelijk onze site.
Daarna verdeeld u de klas in drietallen (of maken de kinderen
zelf drietallen), waarbij het raadzaam is kinderen die in de zelfde
straat wonen niet in dezelfde groep in te delen. Wens de kinderen
succes en iedereen kan aan de slag
Tijdens de les
U loopt rond en waar nodig kunt u helpen. Probeer
echter zo min mogelijk te helpen. Onbekende begrippen kunnen de
leerlingen bijvoorbeeld heel goed zelf op de computer opzoeken.
Eventueel kunt u de leerlingen ook een woordenboek laten gebruiken
als ze er op de computer niet uit komen. Laat de kinderen zoveel
mogelijk met elkaar overleggen hoe ze tot een oplossing kunnen
komen.
Bij problemen met de zoekmachines kunt u ze wijzen op het kopje
"bronnen" waar een heldere uitleg beschreven staat.
Evaluatie
Aan het eind van de lessenserie beoordeelt u alle
verslagen. U kunt de leerlingen elkaar de bevindingen laten presenteren.
Het kan motiverend en boeiend werken om alle verslagen bij elkaar
te voegen tot een soort wijkkrant. Hierin staan dan de verschillende
achtergronden van straten beschreven, wijkinformatie en krantenartikels.
Om het geheel er nog mooier uit te laten zien kunt u de leerlingen
zelf een inleiding, afsluiting en informatie over belangrijke
gebouwen uit de wijk laten typen. Belangrijk is dat de leerlingen
meer te weten zijn gekomen over de wijk waar zij in wonen.
Suggesties voor straatnamen
Mochten kinderen geen straatnaam hebben, of een
naam waar eigenlijk niks over te vertellen valt. Dan hebben wij
een aantal suggesties:
- Mozartlaan
- Het van Basten plantsoen
- Nobellaan
- Atjehstraat
- Frans Halsstraat
- Geuzenlaan
- Strawinskylaan
- Strombolibaan
- Rembrandtkade
- Rubensstraat
- Vermeerstraat
- Gasthuislaan
- Bierbrouwersplein
- Huzarenlaan
|
- Blekersingel
- Dahliastraat
- Schelttussingel
- Flierbeeksingel
- Bieshaarlaan
- Moorsterweg
- Richelleweg
- Bisschopsweg
- Paasbosweg
- Eendrachtsstraat
- Daltonstraat
- Kapelweg
- Bachweg
- Nassaulaan
|
Omgevingsonderwijs
Daan’s stageschool & omgeving
De inrichting
Schothorst is een relatief nieuwe wijk, het is
nog geen 25 jaar oud. Dat kan je ook zien aan de huizen die er
staat. Deze zijn modern vormgegeven. Schothorst ligt buiten het
stadscentrum, het is dan ook een echte woonwijk. Afgezien van
het winkelcentrum en een sporthal zijn er geen andere faciliteiten.
Er zijn dan ook geen standbeelden of iets dergelijks te vinden.In
die tijd dat de wijk werd gebouwd was het de trend om huizen af
te wisselen met groen. Dat vind je er veel. Echter in beperkte
mate. Je vindt veel smalle perkjes en kleine stukken gras. Het
wordt voornamelijk onderhouden door de gemeente. Er is echter
één stuk wat door de bewoners zelf wordt onderhouden.
Dat is het trapveldje achter de sporthal die door de bewoners
zelf is aangevraagd.
Toepassing webquest
Ik denk dat onze webquest erg goed van toepassing
kan zijn in deze wijk. Kijk maar eens naar de map, straten als
Overtoom, Nijenrode en Overnes zijn straten waar je niet snel
de betekenis van weet. Aangezien in de wijk Schothorst vele straten
zo heten, zullen de kinderen hier veel plezier aan beleven. Zo
raken ze gemotiveerd voor deze opdracht, wanneer je je eigen straatsnaam
gaat onderzoeken en verklaren. |