Inleiding
In de inleiding maken de leerlingen
kennis met Sander, die kaartjes voor het WK voetbal heeft gewonnen.
Zijn vader vertelt dat het Wilhelmus zal worden gezongen, en Sander
bedenkt tot zijn schrik dat hij daar eigenlijk niets over weet. De leerlingen
worden uitgenodigd Sander te helpen om dingen over het Wilhelmus te
weten te komen. Voordat ze echt aan de slag gaan kunnen de leerlingen
een inleidend filmpje bekijken over het volkslied.
Opdracht
Onder het kopje 'opdracht' wordt uitgelegd wat er in deze
WebQuest gedaan zal worden: de leerlingen zullen een aantal vragen moeten
gaan beantwoorden en ze zullen de kans krijgen om een couplet van het
Wilhelmus te herschrijven.
Handelingen
Onder 'handelingen' wordt in stappen uitgelegd wat de
leerling moet doen. Bij stap 1 gaat de leerling kijken naar de geschiedenis
van het Wilhelmus. Bij stap 2 leert hij enkele kenmerken van het Wilhelmus
kennen en bij stap 3 worden enkele gedeeltes van de tekst onder de loep
genomen. Tenslotte moet de leerling bij stap 4 een couplet gaan herschrijven.
Dit doet hij aan de hand van het tellen van de lettergrepen van de originele
tekst en het zoeken van typisch Nederlandse kenmerken die in het couplet
verwerkt kunnen worden.
Bronnen
Onder elke stap worden de bronnen vermeld waar de informatie
te vinden is. Ook staan alle bronnen nog eens genoemd onder het kopje
'bronnen'. Er wordt gewerkt met vooraf geselecteerde bronnen zodat de
leerling niet gaat dwalen op het internet.
Beoordeling
De antwoorden die de leerlingen hebben ingevuld op de
werkbladen kunnen worden nagekeken aan de hand van de antwoordbladen.
De beoordeling vindt plaats aan de hand van de beoordelingsmatrix. De
beoordeling kan gedaan worden door zowel de docent als door de leerling
zelf. Aan de hand van het aantal behaalde punten kan de leerling zien
hoe goed hij het gedaan heeft.
Afsluiting
In de afsluiting is samengevat wat de leerling gedaan
heeft en wordt benadrukt wat de relevantie van het geleerde is. Daarnaast
is er de mogelijkheid voor snelle leerlingen, om nog een Wilhelmus-spelletje
te doen.
Als eventuele (klassikale) afsluiting kunt u de leerlingen hun zelf geschreven couplet laten zingen op de melodie van het Wilhelmus.
De melodie kunt u downloaden bij materialen.
Ook kunt u als leuke herinnering voor de leerlingen een certificaat downloaden en uitprinten.
Deze kunt u vinden bij materialen. Het handigste is om deze eerst op uw eigen computer op te slaan en hem dan te printen.
Hieronder ziet u een voorbeeld van dit certificaat.
 |